Linjära ställdon från Nanotec

Linjära ställdon med backlash-fri mutter

Nu släpper Nanotec radiellt förinstallerade gängade muttrar för sina externa linjära ställdon. Först ut är de linjära ställdonen med flänsstorlek 42 för NEMA 17. De nya muttrarna är backlash-fria och justerar sig automatiskt under drift. Detta medför att de uppnår en hög positioneringsnoggrannhet och repeterbarhet. Jämfört med enkla, axiellt förbelastade muttrar så har de ett lägre friktionsmoment och en högre verkningsgrad.

Nanotecs backlash-fria muttrarna kan beställas i kombination med Nanotecs linjära ställdon i LSA42 -serien. Nanotecs ställdon finns i många olika längder och gängor. Ställdonen levereras med ACME eller trapetsformad gänga och underlättar konstruktionen av platsbesparande linjära axlar. Med hjälp av en extra kodare och en controller från Nanotec så kan man övervaka manöverdonets dragkraft och därmed kan deras dynamik ökas ytterligare. Kraft- och lägesreglering vid sluten drift är en stor fördel, särskilt i jämförelse med pneumatiska system.

Idealiska tillämpningar för Nanotecs linjära ställdon med backlash-fria muttrar är till exempel vid medicinska analysanordningar, halvledarinspektionsmaskiner eller andra konstruktioner där man måste kunna flytta små laster mycket exakt och noggrant. Inom kort kommer dessa nya muttrar även att finns tillgängliga i andra storlekar.

Kontakta Joakim Larsson för ytterligare information +46-40-536607