Placera och anslut utsuget nära arbetsprocessen

Känner ni en stark lukt av etanol, lim eller finns det kanske damm och rök i lokalen? Med hjälp av ett utsug går det snabbt att råda bot på det. ULTs utsug och filtersystem finns som både mobila och stationära och de behöver inte anslutas till den befintliga ventilationen. De påverkar inte heller den redan befintliga luftdynamiken i lokalen.

Det är viktigt att se över arbetsprocessen och investera i ett utsug som är effektivt och enkelt att hantera. ULTs utsug kan tex placeras till en redan befintlig maskin eller direkt vid arbetsbordet. Tänk på att ett utsug måste ha rätt sorts filter som är anpassade för själva arbetsprocessen. Ett rätt anpassat filtersystem fångar och kapslar in de farliga partiklarna.

ULTs utsug är enkla att installera och kan anslutas direkt till en maskin via dess chassi eller kapsling. Det som behövs är ett utsug, en slang och en slangmuff. Sitter man vid ett arbetsbord behövs ett utsug, en utsugsarm med rätt anpassat munstycke. Armen och munstycket kan sedan justeras så att det kommer så nära den farliga källan som möjligt utan att störa själva arbetsprocessen.

Några exempel på arbetsprocesser där det krävs utsug:

Limning med starka limsorter

Lödning