Vid många produktionsprocesser frigörs det både damm och rök

Vid många produktionsprocesser frigörs det både damm och rök

Damm och rök är farligt för både maskiner och människor. På maskiner kan dammet leda till urladdningar som kan ge onödiga produktionsstopp och på människan kan det dessvärre leda till kraftiga irritationer och tyvärr även mer allvarliga sjukdomar i luftvägar och ögon. Ju finare kornstorleken är, desto mer skadligt, eftersom dessa damm- och rökpartiklar kan tränga in i lungblåsorna och sedan vidare in i vår kropp. Damm och rök sprider sig fort i en lokal om det inte finns punktutsug. Damm, rök och gas uppstår till exempel när man slipar, sågar, borrar och fräser i olika typer av plast, sten och metall. Damm och rök uppstår också vid arbetsmoment som fyllning och malning av olika material.

Finns det ett lager damm runt omkring dig när du drar med fingret så är det också sådant damm som andas in dag in och dag ut.

Exempel för arbetsplats där man slipar 3D printade detaljer
En eller flera personer sitter och utför efterbearbetning på 3D-printade detaljer. De sitter och slipar till en 3D-printad detalj, det uppstår damm- och rökpartiklar från plasten som slipas. I dammet och röken finns farliga partiklar som man inte skall andas in. Här kan man då placera ett utsug under eller bredvid arbetsbordet, ansluta en slang som man sedan ansluter till en anpassad skyddshuv som man då istället sitter och arbetar vid. Dammet och röken sugs direkt in av utsuget och personen som arbetar vid processen slipper att andas in alla dessa farliga partiklar. Passar inte en skyddshuv för själva processen får man se om det istället kan fungera med att ansluta en slang från utsuget och därefter en utsugsarm med ett anpassat munstycke. Personen som sitter och slipar detaljerna kan nu välja att placera munstycket på armen direkt bakom eller snett ovanför processen för att kunna få fritt arbetsutrymme och om så önskas kan även armen flyttas åt sidan när man skall påbörja montage eller liknande.

Snabbt och enkelt - vi hjälper er att hitta rätt lösning
Många gånger räcker det inte med att förlita sig på att man har bra ventilation i lokalen utan dammet och röken sprider sig ut i rummet, därför skall ett punktutsug placeras så nära källan som möjligt. Det finns många olika varianter av utsugsarmar, utsugsmunstycke och fastsättningsmöjligheter för att kunna anpassas efter arbetsprocessen och arbetsplatsen. Att fånga upp dammet och röken direkt vid källan gör att personalen skyddas direkt även längre bort i lokalen.

ULTs utsug- och filtersystem i serie ASD är särkskilt anpassade för damm och rök.

ULTs utsug är väldigt enkla att använda och förstå sig på, de har tydliga knappar och lampor för on/off samt indikering av fullt filter mm. Det är dessutom väldigt enkelt att byta filter på ULTS utsug.