Ett prisvärt och kompakt microsteg-effektslutsteg samt en flexibel och enkel positioneringsstyrning med cloosed-loop i ett kompakt rack

Den inställbara microsteg-driften från 200 upp till 25 600 steg/varv möjliggör ett tyst, jämt förlopp, minskar systemresonansen och höjer samtidigt upplösningsförmågan och utbytesmöjlighetentill 3 och 5 fas motorer. Vid en fasström på 3 A fas och en spänning på 12- 48 V kan varvtal på över 3000 varv/min uppnås.

Med tillhörande programmeringsmjukvara kan användaren snabbt och enkelt även utan programmeringskännedom programmera komplexa körprofiler (parametrar som strömvärde och stegupplösning samt sträcka, hastighet, ramp, paus och lopar, sammanlagt 16 rader) som därefter kan överföras till SMCI33-2 via RS485 eller USB. Anläggningen kan drivas antingen i automatik via PC eller i Stand-alone-drift och startas via en extern signal. Alternativt kan naturligtvis alla kommando via den bra dokumenterade ASCII-koden användas, vilket ger möjlighet till fleraxelanvändning via en liten PLC. Ingången "referensfart" erbjuder en automatisk maskininställning och förenklar och förkortar igångkörningstiden väsentligt. Encoderingången upptäcker en motorblockering eller stegfel och kan beroende av inställning korrigera dessa automatiskt.

SMCI33 erbjuder konstruktören därmed inte enbart ett ultrakompakt, kostnadseffektivt och hög efficient PWM-MOSFET- effektslutsteg med reducerade montage-/inkopplingsarbete. Automationstekniker erhåller stor hjälp vid maskinoptimeringen genom den enkla, snabba och flexibla programmeringen även vid komplexa rörelseförlopp.

Tekniska data

Drivspänning: DC 24 V upp till 48 V (option DC 12 till 48 V)
Fasström: likström 2A, inställbarupp till max. 3A / fas i 1% steg Kommunikation: USB
Driftsmodus: position,varvtal, flagposition, takt-riktning, analog, joystick