Utsug för behandling på hud och vävnad

Farlig rök uppstår vid diatermi - behandling som bränner vävnad med hjälp av elström.

Gas med farliga partiklar kan uppstå inom många olika processer, något man kanske inte tänker på är att det även vid behandling på hud och vävnad uppstår hälsofarlig rök med många olika små partiklar. Dessa partiklar måste fångas upp direkt vid källan så nära det bara går, partiklarna får inte komma vidare ut i rummet så att patient och personal exponeras eftersom partiklarna kan vara mutagena, cancerogena eller smittsamma virus och bakterier.

Det är viktigt att förebygga hälsorisk på arbetsplats och även för patienter och kunder. Det är ett ansvar man har som arbetsgivare. Personal som utför behandlingar utsätts kanske flera gånger om dagen för den hälsofarliga röken så det är av stor betydelse att använda ett utsug- med anpassat filtersystem. En frisk människa som under lång tid utsätts för dåliga miljöförhållanden kommer sannolikt att utveckla någon form av sjukdom eller ohälsa. Kirurgiskrök har visat sig ha samma cancerframkallande effekt som cigarettrök. Röken som uppstår vid de olika behandligarna inom diamerti är kemiskt och de sammansättningarna som kan identifierats är bland annat fettsyror, nitril, kolväte, formaldehyd, acetylen, benzen, vätecyanid, kolmonoxid och fenoler.

Med ett mobilt och lättanvänt utsug från ULT är det snabbt och enkelt att få en hälsosam miljö för både personal och patrient. ULTs variant MED har ett särskilt anpassat filtersystem som fångar in och kapslar in de farliga partiklarna. Utsuget har en 3 ledad arm med ett pennformat munstycke som gör att man kan komma nära källan. Det finns en fotkontakt som gör det lätt att starta och stoppa utsuget.

Utsuget MED är mobilt och enkelt att hantera. Det har tyst gång och armen kan justeras till olika positioner. Lätt att byta filter. Option: Digital kontroll med remote kontroll, olika alternativa tillbehör för utsuget.

Verksamheten omfattas av ett brett spektrum av utveckling, produktion, försäljning och service av komponenter för automatisering som lineära axlar, gejder och alumiumprofiler, komplettlösningar, specialmaskiner, motorer, controller, robotar, CNC-maskiner, CNC-fräsverktyg, PCB-prototyping, Laser, SMD samt dentalmaskiner.