ULT utsug- och filtersystem LAS 260.1 för laserbearbetning

Laserröken är farlig - anslut ett ULT utsug - snabbt, säkert och enkelt

Tänk på att skydda de anställdas hälsa på ett tillförlitligt sätt
När man bearbetar metall med laser så frisläpps damm som innehåller tungmetaller och vid laserbearbetning av legerade metaller frisätts ämnen som nickel, kobolt och krom. Många gånger är arbetsmiljön runt lasermaskiner inte hälsosam, det saknas utsug eller så saknas det ett rätt utsug med anpassat filtersystem för de ämnen som bearbetas. I värsta fall andas man in farliga ämnen som uppstår och kroppen utsätts för hälsofara som kan leda till ökad cancerrisk, sjukdomar på andningsorganen och problem med det kardiovaskulära systemet.

Det är inte bara skadligt för människokroppen utan även skadligt för maskiner och utrustning som utsätts för allt laserdamm som cirkulerar i lokalen. Tar man inte hand om laserdammet på rätt sätt så fortsätter dammet att cirkulera i lokalen genom att det dammar upp när man sopar, använder luftpistoler för avblåsning, dammsuger eller bara genom att yr upp när personalen rör sig i lokalen.

Mycket funktionell och enkel lösning
Genom att ansluta ett ULT utsug- och filtersystem till lasermaskinen får man snabbt en dammfri och hälsosam arbetsplats. ULTs utsug- och filtersystem tar hand om de farliga ämnena och kapslar in de farliga partiklarna i särskilt avsedda filter.

Utsugen är enkla att ansluta till lasermaskinen. I de allra flesta fallen finns en anslutning i lasermaskinens skyddshuv. Där ansluter man utsuget som man har anpassat för storleken på skyddshuven, laserkälla, material som skall bearbetas och antal producerande timmar.

ULTs utsug kan även anslutas med kommunikation så att det startar och stänger med maskinen. Det finns även indikatorer på utsugen som meddelar när det är dags att byta filter. ULTs utsug finns i många olika varianter och utförande samt för olika miljöer som tex ATEX klassade miljöer.

Det senaste LAS 260.1 utsug- och filtersystemet är en flexibel lösning som kan användas för många olika laserprocesser på en mängd olika material. Oavsett om det är metall, plast eller trä, säkerställer LAS 260.1 en tillförlitlig utvinning och filtrering av farliga partiklar och gaser från processen. Med ett ULT utsug- och filtersystem kan man känna sig säker på att arbetsmiljön, maskiner och utrustningar alltid förblir rena från de ämnen som uppstår under bearbetningen och därmed blir produktionen mer säker, stabil och effektiv.

Serie LAS passar för många olika processer inom laserbearbetning som till exempel lasermärkning, lasergravering, lasersvetsning mm.

Verksamheten omfattas av ett brett spektrum av utveckling, produktion, försäljning och service av komponenter för automatisering som lineära axlar, gejder och alumiumprofiler, komplettlösningar, specialmaskiner, motorer, controller, robotar, CNC-maskiner, CNC-fräsverktyg, PCB-prototyping, Laser, SMD samt dentalmaskiner.