DATRON MXCube särskilt utvecklad för mycket krävande HSC-strategier

Nu är det äntligen klart! DATRONs MXCube kommer till Elmia Verktygsmaskiner 14-17 Maj!

MXCube är DATRONs premiummaskin och är särskilt utvecklad för mycket krävande HSC-strategier. Med DATRON MXCube får man stor dynamik, höga hastigheter och matningar, en styv portalstruktur och en resursbesparande kylsmörjning med minimal mängd och etanol som gör att man uppnår optimala resultat vid bearbetning av t.ex aluminium och icke-järnhaltigametaller. Fördelen med etanolkylning är att etanol dunstar snabbt och detaljerna kräver inte någon extra rengöring utan är ”ready to use”. DATRON MXCube är utrustad med många olika hjälpmedel för att uppnå högsta kvalitet och ytfinish på detaljerna.

DATRON MXCube är utrustad med bland annat en XYZ-sensor och en DATRON ToolAssist, en unik verktygsväxlare med många verktygsplatser. DATRON MXCube har utvecklats för att kunna avlägsna stora volymer spån och för att möta industrins automations- och hanteringskrav av tunga materialbitar och spännsystem. Med hjälpmedel som kran eller helt manuellt är det enkelt att föra in materialet till arbetsområdet. Det går också att integrera individuella automationslösningar för att uppnå en processäker cykel! DATRON MXCube är ”Made in Germany”.

Även DATRON MXCube kan köras med DATRONsmjukvara next som är en revolution inom användning av CNC-fräsmaskiner. DATRONs mjukvara next gör hela processen enkel, säker och bekväm, vilket gör att även maskinoperatörer utan mångårig erfarenhet av fräsning snabbt kommer in i sina arbetsuppgifter och uppnår utmärkta bearbetningsresultat.

DATRON MXCube kan utrustas med en 4kW eller 8kW spindelmotor. På Verktygsmaskiner 14 -17 Maj kommer DATRON MXCube att köra med en 8kW spindelmotor. DATRON MXCube kör 22 gånger per dag under mässan. Se våra sociala medier för att hitta hålltiderna.

Ergonomi, kontroll och överblick är viktigt
DATRON MXCube har en robust stålkonstruktion i ergonomisk design för industriell användning. Maskinen har utmärkt åtkomst till alla funktionella element, vilket förenklar både ställ, drift och underhåll. Tack vare det stora fönstret på framsidan får man en mycket bra kontroll och överblick på bearbetningen. Med en tydligt lysande LED-display kan man följa maskinens status även på avstånd.

Miljö och ekonomi
En stor fördel för både miljö och produktionskostnaderna är att DATRON MXCube är energisnål. Dessutom har DATRON MXCube en mycket stor bearbetningsyta i förhållande till maskinens ”foot print”, vilket även det är en ekonomisk resurs genom att man har möjligheten att spara in på värdefullt lokalutrymme.

Vi ses på Elmia Verktygsmaskiner i monter: B01-26
Ladda ner din kostnadsfria biljett här

Verksamheten omfattas av ett brett spektrum av utveckling, produktion, försäljning och service av komponenter för automatisering som lineära axlar, gejder och alumiumprofiler, komplettlösningar, specialmaskiner, motorer, controller, robotar, CNC-maskiner, CNC-fräsverktyg, PCB-prototyping, Laser, SMD samt dentalmaskiner.