P4 är en kompakt stegmotorcontroller för bipolära stegmotorer

P4 är en kompakt stegmotorcontroller för att styra upp till fyra 2-fas bipolära stegmotorer (option sex stegmotorer). Controllern har en integrerad microcontroller med flash-dataminne vilket gör att den lämpar sig för att arbeta i både DNC och CNC-drift. Upp till 32 olika CNC-program kan sparas i dataminnet för senare utförande i önskvärd följd.

Stegmotorcontroller P4 bildar tillsammans med SOLECTRO-mjukvaran J-CAM och motsvarande NC-bearbetningsmaskin ett steg i riktning mot en helautomatisk bearbetning.

Driftsystemet har ett interfacekort SML4 med funktioner som Look-Ahead teknik, bufferfunktion för upp till 100 farter, programmerbar start/stop-, ilfartsfrekvens, accelerations- och motorkaraktäristik, lineär acceleration 1 - 7500 Hz/ms, Override-funktion som reglerar den programmerade hastigheten mellan 0-125 %. Stegutmatningen på 26 000 steg/sek. motsvarar ca. 9 m/min vid 5 mm spindelstigning.

Teknisk rådgivning: Mattias Tetzlaff