Certifikat krävs för att sälja försäkringar till hemelektronik.

SOLID Försäkringar, försäkringsbolaget bakom många av elektronikbranschens produktförsäkringar, är mycket nöjda med branschens gemensamma överenskommelse kring utbildning och certifiering av försäkringssäljare.

SOLID Försäkringar har under hösten varit en av deltagarna i den projektgrupp som enats om  att utbilda och certifiera samtliga säljare i branschen för en korrekt försäkringsförmedling.

- Vi har länge kämpat för att utbilda och nå fram till alla säljare i branschen därför är vi på SOLID mycket glada över det gemensamma grepp som nu tas. Vi är övertygade om att fl er kunder kommer att förstå nyttan i våra försäkringar när de säljs av kunniga säljare. Mångakommer då att förstå att våra försäkringarna ger ettkompletterande skydd till garanti, reklamationsrättoch eventuell hemförsäkring, säger Michael Bergh, VD,SOLID Försäkringar.

Samtliga säljare kommer att genomgå en Internetbaserad utbildning med examinering. Utbildningen påbörjas i juni och beräknas vara helt genomförd senast i november. Godkänns säljaren får han en legitimation som är giltig i ett år, varefter utbildning och examinering måste genomgås igen för förlängning. Utbildning och certifi ering valideras och kvalitetssäkras av IFU som är en del av IFL vid Handelshögskolan i Stockholm och som genomför ett stort antal utbildningar inom försäkringsbranschen.

Malin Roos, SOLID Försäkringar
Telefon: 0703-88 20 62 / 042- 38 20 62 ,