Pressmeddelande -

Solidar Fonders styrelse om Pensionsmyndighetens beslut: "Beslutet grundar sig på historiska brister"

"Vi är ytterst besvikna och beklagar att Pensionsmyndigheten har fattat beslut om avregistrering. Det är anmärkningsvärt eftersom beslutet grundar sig på historiska brister i vår verksamhet, brister som vi har åtgärdat vilket också Finansinspektionens tidigare beslut visar. Vår bedömning är att Pensionsmyndighetens beslut i detta läge tyvärr inte är till fondandelsägarnas bästa."

Så kommenterar Didi Welander, styrelseordförande i Solidar Fonder tisdagens beslut från Pensionsmyndighet att avregistrera Solidar Fonder från premiepensionens fondtorg. En enig styrelse står bakom kommentaren.

Styrelsen i Solidar Fonder har sedan tidigare också enats om att överklaga beslutet från Finansinspektionen om varning och sanktionsavgift bland annat på grund av bristande underlag.

• Ekonomi, finans

Solidar Fonder är ett svenskt fondbolag med säte i Stockholm med cirka 15 medarbetare inom fondförvaltning, administration och kontrollfunktioner. Vi förvaltar idag ca 20 miljarder kronor och är därmed att anse som en medelstor fondförvaltare i Sverige. Bolaget förvaltar ett antal aktie- och blandfonder i syfte att erbjuda aktiva förvaltningsprodukter i olika risknivåer till investerare, både privata- och institutionella. Solidar Fonder AB är ett fondbolag under svenska Finansinspektionens tillsyn med tillstånd att bedriva fondverksamhet enligt lagen om värdepappersfonder. Läs mer på www.solidarfonder.se