​Med målsättning att slå världsrekord och utveckla världens bästa plattform för livesänd sport

Världsrekordförsök under Storvretacupen i Innebandy viktig milstolpe för Solidtango och SolidSport i sin strävan att utveckla världens bästa plattform för livesänd sport.

Just nu pågår Storvretacupen, världens största innebandycup. Under cupen pågår även ett världsrekordförsök i att livesända 1300 matcher från en och samma Innebandycup.

Bakom världsrekordförsöket står den svenska videoplattformen Solidtango som under varumärket SolidSport försöker slå världsrekordet tillsammans med arrangören av Storvretacupen.

Att livesända 1300 matcher kräver en massa förberedelser och massor av produktionspersonal. Men den tekniska plattformen måste även automatisera många flöden. Alltifrån grafikläggning (matchklocka, resultat etc.) till inspelningar, övervakning och publicering av alla matcher i efterhand.

Del 1 av cupen drog igång 27 december med en kortare paus under nyårshelgen, del 2 av cupen drar igång 2 januari och pågår t.o.m. 6 januari.

SolidSports affärsidé är att tillhandahålla en helhetslösning för alla som vill sända sin sport via Internet. Helhetslösningen innefattar allt från produktion (via bolagets egenutvecklade sändningsrigg) till plattform för paketering, marknadsföring och distribution.

Så här långt har rekordförsöket gått enligt plan och redan nu har intresset för SolidSports helhetslösning fått flera cuper att höra av sig såväl i Sverige som internationellt.

- Vi har redan fått förfrågningar från cuper i Norge och Ryssland, berättar Johan Lundqvist, VD på Solidtango.

Till Storvretacupen har bolaget även utvecklat ett studiokoncept under namnet #StudioSolidSport där man bl.a. intervjuar spelare och ledare under cupen. Allt innehåll sänds sedan via cupens egen kanal och @SolidSport(s) sociala medier.

- Man skulle kunna likna SolidSport vid Twitch med skillnaden att Twitch håller på med e-sport och vi fokuserar på sport som utövas utanför den virtuella världen, säger Johan och fortsätter; med SolidSport vill vi skapa världens bästa plattform för livesänd sport, där alla sporter i alla åldersgrupper och nivåer är välkomna, avslutar Johan.

Se cupen live och on demand: http://solidsport.com/storvretacupen