SolidSport i samarbete med Offerta

Idrott och hälsa är en viktig del av Offertas företagskultur och strategi, vilket rimmar väl med sportstreamingoperatören SolidSports vision om ett mer välmående samhälle.

Nu inleder parterna ett samarbete där satsningen till stor del ligger på ungdomsidrott.

Samarbetet inleddes redan i samband med Sveriges EM-kvalseger i basket över Danmark i Malmö den 21 februari, och fortsatte under SM i thaiboxning i Göteborg 1-3 februari. Offerta har ett intresse för svensk sport sedan länge och tjänsteförmedlaren har i år synts i samband med bland annat SHL, Allsvenskan i fotboll och Handbolls VM.

- En spännande sportsatsning där vi får chans att både nå en annan del av sportpubliken och samtidigt stödja ungdomsidrotten, säger Jens Nilsson, VD på Offerta.

Tobias Thalbäck, vd på SolidSport, är också positiv:

- Vi kan inte tänka oss en bättre partner än Offerta i ett sådant här samarbete.

Ny publik, stöd till ungdomsidrotten och vardagspussel

Planen att stödja ett nytt segment inom idrotten i landet: ungdomsidrotten. Där växer sig SolidSport allt starkare med inkluderande livesändningar – som innebär en ny intäktskanal för lag, föreningar och förbund. Alla sporter, oavsett kvalitet och ålder på utövarna, är välkomna att kostnadsfritt livesända sina matcher, cuper och evenemang på plattformen - och hälften av intäkterna från en enkel PPV-lösning stannar alltid hos föreningen.

Idag har SolidSport omkring 600 aktiva partners i sporter som fotboll, handboll, basket, ishockey och innebandy - men också parasport, dans och bowling. Samarbeten pågår bland annat med Svenska Handbollförbundet, Svenska Basketbollförbundet och Svenska Bordtennisförbundet.

- Möjligheten att nå en ny publik inom sport och samtidigt ge tillbaka till ungdomsidrotten tycker jag är väldigt attraktivt. Dessutom, som tvåbarnspappa vet jag hur svårt det är att få vardagspusslet att gå ihop. Att föräldrar, eller mormor och morfar, som inte har möjlighet att se barnens match på plats kan följa det hemifrån via SolidSport är ett väldigt bra sätt att ändå få vara med, säger Jens Nilsson.

Viktig del av företagskulturen

Sport och fysiskt aktivitet är även en del av företagskulturen på Offerta. Jens Nilsson berättar att flera av deras anställda har en idrottslig bakgrund:

- I idrottsvärlden återfinns ofta många av de värden som vi eftersöker, kombinationen mellan laganda, tävlingsinstinkt och respekt för varandra och andra, säger Jens Nilsson.

Jens Nilsson berättar vidare att företaget på flera andra sätt uppmuntrar till fysisk aktivitet i arbetsvardagen. En hälsogrupp är tillsatt för att ordna olika aktiviteter för de anställda, allt från yoga till spinning, padel och klättring. De har även avsatt ett litet utrymme på kontoret med hantlar, ribbstol och träningsmatta för de som vill aktivera sig på en kort ledig stund.

- Min erfarenhet är att grunden för att kunna göra ett bra jobb är att man själv mår bra, och där kan fysisk aktivitet spela en viktigt roll. Förutom styrkan och konditionen så visar forskning att träning också påverkar den mentala kapaciteten: koncentration, mående, kreativitet, sömn och stresstålighet. Om vi kan bidra med det i någon mån så gör vi det gärna för våra anställda, säger Jens Nilsson.

Enligt Tobias Thalbäck är samarbetet med Offerta en fullträff och ännu ett steg i rätt riktning för ett snabbt växande bolag som nu även startat upp verksamheten i Finland.

- SolidSports och Offertas tankar och visioner kring ett mer välmående samhälle flätas ju ihop. SolidSport vill bidra till att fler människor rör på sig och det här samarbetet innebär att vi kan jobba ännu hårdare för att sprida en tjänst som vi vet hjälper lag och föreningar till en bättre verksamhet, säger Tobias Thalbäck.

Om SolidSport

SolidSport är den enkla streamingtjänsten som alla ska tjäna på.

Ett gratiskonto hos SolidSport, en internetuppkoppling och en mobilkamera är allt som behövs för att genomföra en egen livesändning av ett evenemang.

Intäkterna från sändningen fördelas lika i ett unikt initiativ att skapa nya ekonomiska resurser till föreningslivet i Sverige. Hittills har 35 miljoner kronor passerat SolidSports plattform och gått vidare ut till våra partners.

Lagringsutrymmet för sparat bildmaterial är oändligt i en tanke att kunna användas i utbildningssyfte hos föreningar och lag.

SolidSport är till för alla sporter - stora som små - och visionen är bidra till ett samhälle där fler människor rör på sig och fler människor mår bra.

Mathias Lühr
Mail: mluhr@solidsport.com