SolidSport tar klivet in i Finland

Efter ett starkt 2018 på hemmaplan så tar nu SolidSport klivet in i Finland.

Det första livesända evenemanget blir basketcupen Ricoh Turnaus, där närmare 700 matcher kommer att livestreamas.

- Det är det första steget på SolidSports globala resa, och det känns naturligt att börja i Finland, säger SolidSports vd Tobias Thalbäck.

Tunga cupsatsningar, gränsflyttande produktioner och starka samarbeten med med några av Sveriges största idrottsförbund bidrog till ett starkt 2018 för SolidSport. Användningen av SolidSports plattform för livesändningar av alla sporter har under de senaste åren fått rejält fotfäste runt om i landet.

Ett tydligt bevis för detta var de sammanlagt 7 047 matcherna, från bland annat Storvretacupen (innebandy) och Lundaspelen (handboll och basket), som livestreamades under jul-och nyårshelgerna.

Nu tar SolidSport ytterligare ett kliv i utvecklingen av det växande bolaget, och under mars månad 2019 så kommer ett kontor att öppnas i Helsingfors.

- Finland är ett framåtsträvande, starkt och klassiskt idrottsland och därför känns det naturligt att öppna en upp en bas i Helsingfors nu när vi vill växa utanför Sveriges gränser. Lägg därtill att vår samarbetspartner Telia redan är mycket etablerade i Finland, så öppnar det i förlängningen ännu flera spännande dörrar för oss, säger Tobias Thalbäck.

Det första livesända evenemanget i Finland blir basketturneringen Ricoh Turnaus som spelas redan den här helgen - 25-27 januari.Sammanlagt så kommer SolidSport att sända närmare 700 matcher från ungdomscupen.

- Vår livestreamingtjänst passar alla sporter, och den passar även alla länder. Nu öppnar vi ett kontor i Finland, men det ska inte vara något kontorskrav i framtiden när vi sprider SolidSport utomlands. Vi har tidigare livesänt från bland annat Tyskland, Norge, Frankrike och Spanien och det har gått alldeles utmärkt. Vi är stolta över att kunna leverera en internationellt flexibel tjänst, säger Tobias Thalbäck.

- Det här är det första steget på SolidSports globala resa, det första steget av förhoppnings väldigt många.

Du kan se samtliga matcher från Ricoh Turnaus solidsport.com/ricohtournament

Om SolidSport

SolidSport är den enkla streamingtjänsten som alla ska tjäna på.

Ett gratiskonto hos SolidSport, en internetuppkoppling och en mobilkamera är allt som behövs för att genomföra en egen livesändning av ett evenemang.

Intäkterna från sändningen fördelas lika i ett unikt initiativ att skapa nya ekonomiska resurser till föreningslivet i Sverige. Hittills har drygt 34 miljoner kronor passerat SolidSports plattform och gått vidare ut till våra partners.

Lagringsutrymmet för sparat bildmaterial är oändligt i en tanke att kunna användas i utbildningssyfte hos föreningar och lag.

SolidSport är till för alla sporter - stora som små - och visionen är bidra till ett samhälle där fler människor rör på sig och fler människor mår bra.

Mathias Lühr
Mail: mluhr@solidsport.com