Solidtango nominerade till Årets Mediabolag

Solidtango har haft ett lyckat fotbollsår. Ligor som Damallsvenskan, Ettanfotboll, Futsalligan, Svenska Cupen och tusentals matcher från Gothia Cup har livesänts via plattformen. Under våren lanserades Solidsport.com, “Alla sporters livekanal”. Bolaget är nu nominerade till pris på Fotboll & Pengar i kategorin Året Mediabolag.

Med drömmen om att göra det möjligt för alla sporter att kunna livesända sin sport tog Solidtango stora kliv framåt 2016.

Året inleddes med lanseringen av Damallsvenskan.TV med mål att livesända samtliga matcher från Damallsvenskan 2016. Detta följdes upp med att utbilda och aktivera samtliga klubbar i Ettanfotboll för att möjliggöra livesändning av samtliga matcher från såväl den norra som södra serien.

I maj lanserades Solidsport.com, “Alla sporters livekanal”, vars syfte är att hjälpa Solidtangos sportkunder att locka tittare till sina livesändningar.

En av de stora höjdpunkterna under året var livesändningarna av Gothia Cup där mer än 1000 matcher livesändes med betalande tittare från hela världen. Under hösten drog kvalmatcherna igång från Svenska Cupen och Solidtango var återigen plattformen som möjliggjorde livesändning av de matcher som inte sändes av de etablerade TV-kanalerna.

En sport som är på stark frammarsch i Sverige är Futsal, mycket tack vare de livesändningar från Futsalligan som Solidtango tillsammans med Svenska Fotbollsförbundet inledde redan 2015 och utvecklade ytterligare under 2016.

Under året utvecklade även flera fotbollsklubbar i Allsvenskan, Superettan och lägre divisioner sina TV-satsningar med hjälp av Solidtango som plattform.

Det framgångsrika fotbollsåret för Solidtango kan nu krönas med utmärkelsen “Årets Mediabolag” från Fotboll & Pengar. Vinnaren utses tisdag 21 mars i samband med sportseminariet “Fotboll & Pengar”.

- Vår vision är att göra det möjligt för alla sporter som vill att kunna synas för en större publik än de som har möjlighet att närvara på plats. Det har vi verkligen bevisat potentialen i under 2016, säger Johan Lundqvist, VD på Solidtango, som är mycket nöjd över nomineringen från Fotboll & Pengar. Nomineringen ger oss massor av energi att fortsätta att jobba stenhårt för att förbättra plattformen och utöka våra satsningar på Solidsport.com ytterligare, avslutar han.

Vill du att Solidtango ska bli årets Mediabolag? Rösta här:

Fanny Wallén
Mail: fwallen@solidtango.com

Hemsida: www.solidtango.com, www.solidsport.se

Solidtango är en molnbaserad videoplattform som hjälper företag, föreningar och organisationer att sända TV via Internet i form av livesändningar och video. Bland kunderna finns finns alltifrån, föreningar, förbund, mediehus samt kommuner och företag som använder plattformen för såväl intern- som extern kommunikation.

Administration, paketering och distribution av video är grunden i plattformen, till detta erbjuder plattformen Intranät-funktionalitet och funktionalitet som gör att kunderna på ett enkelt sätt kan kapitalisera på sitt innehåll via annonser eller genom att ta betalt för sitt innehåll. Betalning för innehåll sker antingen i form av köp av enskilda sändningar sk. PPV eller genom att ta betalt för innehåll i abonnemangsform likt Netflix.