Ny design på Solifer husvagn 2014

Ny design på Solifer husvagn 2014

2014 års Solifer husvagnar är kaxigare, kraftfullare och sportigare än någonsin. Den klassiska aerodynamiska karossen som bidrar till Solifers goda vägegenskaper är väl bevarad och ramas in av en svart kantlist som löper längs med hela konturen. Solifer 2014 är till för att användas och ger i år kunderna extra långa garantier.

Solifers samtliga tre husvagnsserier är alla uppdaterade med ett nytt utseende. Formspråket är inspirerat av ledord såsom styrka, mod och självsäkerhet som ges uttryck genom enkla och rena former för att hitta en unik husvagn. Bakom designen av årets husvagnar finns ett samarbete mellan SoliferPolar i Dorotea och designbyrån Yovinn.

- Solifer är känd för sina fantastiska vägegenskaper och trivs i outdoor-miljö. En viktig del i designen har därför varit att visa att Solifer är till för att användas, precis som en SUV-bil, säger Matias Cindric, strateg på designbyrån Yovinn.

De utvändiga förändringarna består i en helt ny och karaktäristisk bakgavel med bland annat ny trafikbelysning och helvita lampor i LED. Plåten är fint kulhamrad och ett brett mörkgrått band löper längs med de för året slätare och mörkare fönsterrutorna på långsidorna. För att ge ett magare uttryck men också för att släppa in mer ljus i husvagnen är både frontfönstret och köksfönstret större på årets husvagnar.

I serierna med de större husvagnarna, Finlandia och Zenit, är det mest iögonfallande inslaget en svart list som löper längs med hela vagnens kontur och som smälter ihop med den svarta kjollisten längst ner på husvagnen. Hjulen är större (15’’) och kommer med nya fälgar som på serierna Artic och Finlandia är kromade och på Zenit är i svart och krom. Bland de mindre detaljerna märks nya emblem för modellbeteckningar, en ny dekorlucka i svart bredvid fönstren och fler positionsljus för en såväl funktionellt som estetiskt bättre husvagn.

På insidan fortsätter kontrasterna mellan ljust och mörkt. Över- och underskåp är i år vita, vilket även köksbänksskivan är. Den som vill bryter av det vita med en grå eller svart kakeltapet runt köksfönstret, annars fortsätter man på den ljusare linjen och väljer Solifers standardtapet i ljusgrå ton. All inredning i form av väggar, skåp och sängstommar går i en mörkare ton kallad Mekong Teak. Överskåpsluckorna har nytt utseende med luckor i brunt trä och en ljus rand. Bland textilierna märks nya tyg- och skinnklädslar till sittgrupperna och en ny gardin. Dessutom har alla dynsatser i tyg ny sömnad.

Solifer är väl utrustad redan i standardutförande men tillvalslistan är uppdaterad för att tillfredsställa varje kunds behov. I år finns ett nytt cykelställ för två cyklar och en ny modell av CD- och DVD-spelare att välja bland. Ett unikt tillval för Solifer Zenit är Mobile Multi Control som möjliggör fjärrstyrning av husvagnen. För mer information vänligen se separat pressmeddelande.

Mobile Living är samlingsnamnet för de agenturer som ansvarar för importverksamheten av Bürstner och Niesmann+Bischoff i Sverige samt Polar, Solifer och Movera i Sverige, Norge och Finland. Mobile Living erbjuder ett brett sortiment av husvagnar och husbilar i premiumklassen, ett tillbehörssortiment med över 20 000 artiklar och marknadens mest omfattande reservdelslager.