Polars nya husvagnslösningar 2013

Polars nya husvagnslösningar 2013

TDB och BR är namnen på Polars nya planlösningar 2013. TDB som är helt unik för Polar står för tvärställd dubbelbädd och BR för barnrum. Båda planlösningarna premiärvisas på Stora Nolia i Piteå i augusti.

Polar 560 TDB
Till Polar 560 erbjuder Polar 2013 den helt nya och för Polar unika planlösningen TDB. Polar 560 TDB är en vagn för två personer med möjlighet att dela av i två separata rum, så att man får en avskild sovrumsdel med toalett. Planlösningen har en tvärställd rymlig dubbelbädd (198x145/130 cm) med den ena sidan av sängen placerad mot vagnens bakre vägg. Tack vare en ”fristående” fotända kan även den som sover innerst ta sig i och ur sängen på ett enkelt och smidigt sätt utan att behöva klättra över grannen.

Sovrumsfönstret pryds av panelgardiner som går från taket till strax nedanför fönstret, något som skapar en varmare och mer hemtrevlig känsla till hela rummet. Från sovrummet leder en praktisk skjutdörr in till det tvärställda badrummet. Köket är byggt i vinkel mot tvättrumsväggen så att utrymmet utnyttjas maximalt. Väggen mitt emot badrum och kök är inredd med garderober och ger, tillsammans med överskåpen ovanför sängen, gott om förvaringsutrymmen. Instegsgarderoben rymmer en plats för Tv:n. Det är alltså en mindre vagn där många funktioner fått plats. Polar 560 TDB kan kompletteras med Polars tillvalspaket Svit för den som vill ha en riktigt lyxig vagn. Om kundernas mottagande blir bra finns det möjlighet att i framtiden erbjuda planlösningen i en Polar 590.

Polar 730 BR
Polar 730 BR ger tre rum och kök för familjen. Längst bak i vagnen finns ett separat barn- eller ungdomsrum med en våningssäng (173 x 78/55 respektive 173x81/59 cm) och en nedbäddbar sittgrupp (195x55 cm). I mitten av vagnen står en dubbelsäng placerad mot ena väggen (198x135/120 cm). Polar 730 BR finns i två alternativ – antingen med garderobsvägg för maximal förvaring eller med byrå och fönster för extra avställningsyta och ljusinsläpp.

Som sig bör är köket i Polar 730 BR väl tilltaget med ordentliga arbetsytor och utrustat med stort kylskåp och mikrovågsugn med grill redan i standardutförande. Rundsittgruppen i fronten av vagnen är vackert inramad med ljuslister. Fyra stycken högtalare framtill ger bra ljud. Den som önskar ännu bättre ljudbild kan välja till årets nya tillval subwoofer.

Husvagnens olika rum delas enkelt av med hjälp av draperier mellan barn/ungdomsrummet och sovrummet, samt mellan sovrummet och köket. Det här blir alltså en trerummare på 17,37 m2 med barn/ungdomsrum, sovrum och kök/allrum längst fram.

I 2013 års sortiment har Polar 950 och Polar 590 CTX utgått.