Solifer lanserar unik och prisvärd jubileumshusbil

2014 firar Solifer 50 år och redan i höstas lanserades särskilda jubileumshusvagnar. Efter stor framgång och efterfrågan väljer Solifer att göra en liknande produktlansering tillägnad husbilsanvändarna. På Kistamässan premiärvisas den specialframtagna modellen Solifer Finlandia 715 S av vilka de femtio första exemplaren är numrerade för att ytterligare uppmärksamma jubileet.

Likt sina syskon i Solifers Finlandiaserie erbjuder Solifer Finlandia 715 S både funktionella och estetiska finesser samt den helintegrerade husbilens alla fördelar i fråga om utrymme och rymd. Exteriörens design är helt unik för Solifer Finlandia 715 S och är inspirerad av dekoren på Solifers husvagnar som fått en positiv respons för sin moderna stil.

Planlösningen heter TR LB vilket innebär att husbilen har ett stort badrum längst bak och två separata enkelsängar framför. Husbilen härbärgerar sovplatser för totalt fyra personer då två sover gott i en fällsäng ovanför förarhytten. Den L-formade sittgruppen inbjuder till sällskap och i köket finns en trelågig gasspis, stor kyl och frys samt diskho. Goda förvaringsutrymmen nås genom två utvändiga lastluckor. Som Nordens mest sålda planlösning de senaste tre åren väntas husbilen göra succé.

Solifer Finlandia 715 S passar perfekt till både mor- och farföräldrar som reser med barnbarnen och barnfamiljen som söker en prisvärd husbil med gott om badrums- och sällskapsutrymmen. Vi tror att modellen kommer att attrahera förstagångsköparen då den ger väldigt mycket husbil för pengarna, dessutom får den köras på B-körkort, säger Rune Finkelsen, produktansvarig Solifer husbilar, Mobile Living.

Priset för Solifer Finlandia 715 S är 795 000 SEK*. Då ingår ett unikt jubileumspaket med en gedigen utrustningslista. Från utrustningen kan nämnas en behaglig förarhytt med AC, komfortstolar, läderklädd ratt, backkamera och Heki taklucka. Dessutom vattenburen värme inklusive golvvärme från Alde. Den 90 liter stora dieseltanken möjliggör längre reseetapper utan tankstopp och en stor markis skuggar när husbilen står uppställd. En komplett lista över all utrustning finns på nästa sida. Husbilen går även att beställa utan jubileumspaket och heter då Solifer Finlandia 715. Pris 695 000 SEK.

Tak och golv är glasfiberförstärkta och skyddas därför gentemot skador orsakade av oväder. Motståndskraften är många gånger större än den hos takkonstruktioner av aluminium. På bilens undersida utgör glasfibern ett effektivt skydd mot stenskott och korrosion från frätande vägsalt. Materialet av polyesterplast och glasfiberväv är lätt, elastiskt och motståndskraftigt. Karossens ytterskikt består av vattentät glasfiber och aluminium som står emot inträngande fukt. Innanför detta finns XPS, ett högklassigt isolerande material med en finporig yta som är vattenavvisande och samtidigt mycket stabil. Istället för den traditionella trästommen används PU-lister för montering av inredning. Detta gör att risken för fukt minimeras och att husbilen ges ett optimalt långtidsskydd mot påverkan från den omgivande miljön.

Mobile Living är samlingsnamnet för de agenturer som ansvarar för importverksamheten av Bürstner och Niesmann+Bischoff i Sverige samt Polar, Solifer och Movera i Sverige, Norge och Finland. Mobile Living erbjuder ett brett sortiment av husvagnar och husbilar i premiumklassen, ett tillbehörssortiment med över 20 000 artiklar och marknadens mest omfattande reservdelslager.