SoliferPolar rekryterar marknadschef från Volkswagen

SoliferPolar rekryterar marknadschef från Volkswagen

Niclas Runberg – marknadschef för Volkswagen personbilar blir marknadschef för husvagns- och husbilstillverkaren SoliferPolar AB. Bolagets vd och delägare Mikael Engström, beskriver rekryteringen som en del i satsningen på ökande marknadsandelar.

När Niclas Runberg tillträder i rollen som marknadschef för SoliferPolar blir han också ansvarig för produktutveckling och försäljning för två av marknadens största varumärken inom mobilt boende. SoliferPolars ägare har höga ambitioner inför framtiden och grunden till rekryteringen är att ytterligare förstärka organisationen.

- Med sin erfarenhet från bilbranschen i kombination med sin skicklighet att leda människor mot gemensamma mål, ser vi mycket positivt på att Niclas blir en del av vårt team. Han visar stort engagemang inför den resa som vi har framför oss och är inte rädd för att testa obeprövade metoder, säger Mikael Engström, vd och delägare för SoliferPolar.

Niclas Runberg, 41 år, kommer närmast från posten som marknadschef för Volkswagen personbilar. Inom Volkswagengruppen har han tidigare arbetat som försäljningschef för märket och som försäljningschef för koncernens svenska finansverksamhet. Han har också varit försäljnings- och marknadschef inom Grönklittgruppen. 2011 blev Niclas Runberg utsedd till Årets marknadschef i kategorin bilar. Såhär ser han på sin nya roll som marknadschef på SoliferPolar:

- Det ska bli väldigt roligt att få verka inom en spännande och växande bransch där min uppgift kommer bli att framförallt utveckla både produkter, tjänster och affären för såväl Polar som Solifer. Det finns en otrolig kompetens och erfarenhet i företaget och i dess återförsäljarnät som är en viktig grund för att fortsätta bygga dessa fina varumärken till att framgångsrikt ta marknadsandelar på en mycket tuff marknad. Jag tror att jag kan bidra till företagets utveckling genom mina erfarenheter från att ha varit med och bidragit till Volkswagens suveräna utveckling sedan 2004, i marknadsandelar men framför allt som ett mycket mer attraktivt varumärke idag, säger Niclas Runberg

Året har börjat bra för SoliferPolar som numer är helsvenskt. I december köpte Mikael Engström tillsammans med entreprenören Mikael Colebring och ekonomen Kajsa Cederflod-Engström, ut företagets finska delägare. 2011 var Polar det enda svenska varumärket på marknaden som ökade sin försäljning jämfört med föregående år.

Niclas Runberg tillträder på sin nya tjänst den 2 april 2012.

För ytterligare information vänligen kontakta
Michaela Palombo, PR-ansvarig SoliferPolar AB: +46 (0)73 680 36 69, michaela@soliferpolar.com

Polar och Solifer har tillsammans mer än 90 års erfarenhet av husvagnar. Polar är Sveriges genom tiderna mest sålda husvagnsmärke, Solifer är Nordens genom tiderna mest sålda husvagnsmärke. Tillsammans har vi genom åren tillverkat mer än 132.000 rullande fritidshem. SoliferPolars produkter befinner sig i premiumsegmentet och erbjuder hög kvalitet i kombination med stor flexibilitet utefter kundernas önskemål. Idag tillverkas alla Polars och Solifers produkter i Dorotea. Försäljningen sker genom SoliferPolar AB i Sverige, SoliferPolar Oy i Finland, SoliferPolar A/S i Norge och genom återförsäljare respektive importörer i Danmark, Island, Holland, Tyskland och Schweiz. Totalt cirka ett 100-tal säljställen samt dessutom ett antal fristående verkstäder.