Pressmeddelande -

RestaurangExpo tar form: Flera nyheter med fokus på regionalt producerade råvaror

I höst är det dags för tredje upplagan av RestaurangExpo, fackmässan för kockar, krögare och alla professionella matlagare. Intresset för årets mässa är mycket stort, mer än 90% av mässans planerade yta är redan inbokad. - Det stora intresset för RestaurangExpo förklaras bl.a. av att mässan redan från start varit helt inriktad på kockarnas behov, säger Lotta Hultén, projektledare för RestaurangExpo. Nytt för i år är att RestaurangExpo fokuserar tydligt på regionalt producerade produkter och att mässan får ett uppbyggt kök mitt på mässgolvet. Det är Tillväxtgruppen för regional mat som står bakom köket för att aktivt stödja småskaligt livsmedelsförädling. Därmed skapas ett spännande nav med många synliga aktiviteter där besökarna i ”Taste Work Shops” kan ta del av menyförslag, avsmakning, etc. Målet är att ge besökarna idéer, kontakter och inspiration och upptäcka möjligheterna med regionalt producerade produkter. Köket byggs upp genom samråd mellan LRF, Li, LivsmedelsSverige, SIK, LivsTek, Eldrimner och Hushållningssällskapen. Syftet är att mindre regionala odlare och uppfödare ska hitta nya kunder bland enskilda restauranger, men även delikatessbutiker som är mycket intresserade av produkter med tydlig och genuin profil. - Satsningen medför att regionalproducerad mat får ett tydligt lyft, och visar att RestaurangExpo är fackmässan som verkligen tar upp angelägna branschhändelser, förklarar Lotta Hultén. Nytt för årets mässa är att även mässanläggningens egen restaurang blir delaktig i satsningen på regionala livsmedel. Under mässans båda dagar kommer Gastronomihögskolan att servera spännande och inspirerande rätter som tillagas helt och hållet på regionala råvaror på temat ”Mälardalsbuffé”. Här kan kockar och krögare smakmässigt prova spännande rätter för den egna krogen. Under RestaurangExpo genomförs dessutom kompetenshöjande och aktuella miniseminarier och workshops. RestaurangExpo arrangeras 26-27 september 2006 på Sollentuna Expo Center i Stockholm. För mer information, kontakta Lotta Hultén, projektledare för RestaurangExpo, tel. 031-894104 / 0733-800 552 www.restaurangexpo.se