Leverans av elturbin från Againity till Solör Bioenergis fjärrvärmeanläggning i Hörby. Fotograf: Anna Blohm

Fjärrvärmeanläggning tillverkar grön el

Nu installeras en helt ny elturbin i Solör Bioenergis fjärrvärmeanläggning i Hörby. Elturbinen kommer att använda hetvattnet från produktionen för att försörja en del av den egna anläggningens behov av el. Satsningen innebär att Solör Bioenergi går ett steg längre i sitt kretsloppstänkande.

Fjärrvärmeanläggningen i Hörby, som varit igång sedan 2004, förser villor, flerfamiljsfastigheter, verksamhetsfastigheter och industrifastigheter med fjärrvärme. Genom att fastighetsägarna i Hörby väljer fjärrvärme minskar koldioxidutsläppen i Hörby med ca 7000 ton/år.

För att producera el så har man traditionellt sett behövt göra om vattnet till ånga för att kunna driva en turbin. Den nya elturbinen, en så kallad ORC-turbin, kommer istället att använda delar av hetvattnet från värmeverkets fliseldade panna och omvandla detta till el för lokal användning på värmeverket.

-Denna teknik har utvecklats av leverantören Againity och det är därför möjligt att producera el från delar av vårt hetvatten. Vi räknar med att kunna producera ca 400 MWh i anläggningen vilket täcker ca 60% av det egna behovet. Det fina med denna typ av elproduktion är att den ger en kontinuerlig och jämn leverans oavsett väder, säger Flemming Rasmussen, Regionchef Solör Bioenergi Syd.

Hörby är först ut med att installera ORC-turbinen bland Solör Bioenergis dryga 40 anläggningar i Sverige.

- Detta är ett oerhört spännande projekt och en del i Solörs stora arbete kring energieffektivisering. Vi jobbar kontinuerligt med att spara energi i våra anläggningar genom att öka verkningsgrader och minska förluster. Även om vi använder 99% biobränsle i våra anläggningar är även detta ett sätt att jobba på ett klimatsmart sätt säger Anders Pettersson, VD Solör Bioenergi Fjärrvärme AB.

Anders Pettersson, VD Solör Bioenergi Fjärrvärme AB, 070-491 55 95
Pär Westborg, marknadschef Solör Bioenergi AB, 076-777 76 72
Flemming Rasmussen, regionchef Solör Bioenergi Syd, 070-313 62 34

Solör Bioenergi är en ledande aktör inom förnyelsebar energi baserad på trädbränslen och fjärrvärme. Vår kärnverksamhet är fjärrvärme, energiåtervinning av miljöfarligt träavfall, kreosot och cca-impregnerat trä, produktion av ånga och el samt produktion av biobränslen i form av pellets, briketter och flis.