Solør Bioenergi i Norge utökar och köper Ringerike Bioenergi AS. Foto: Finemanget

Solør Bioenergi i Norge utökar och köper Ringerike Bioenergi AS

Solør Bioenergi har, genom sitt bolag Solør Bioenergi Varme AS, ingått avtal om att köpa aktierna i Ringerike Bioenergi AS. Ringerike Bioenergi äger och driver ett fjärrvärmeverk på Helgelandsmoen i Hole kommun som förser Helgelandsmoen Næringspark med cirka 4 GWh förnybar biovärme årligen. De nuvarande ägarna har byggt upp en robust anläggning och försett Helgelandsmoen med förnybar och oavbruten värme sedan starten 2006. Solør Bioenergi vill nu ta över investeringen och utveckla verksamheten ytterligare i nära samarbete med företagsparken och lokala myndigheter.

Sedan starten 2003 har Solør Bioenergi utvecklats till en ledande aktör inom förnybar energi i Norge och Sverige och har idag mer än 2,5 Twh i totala energileveranser. För den norska delen av verksamheten ligger huvudkontoret i Kirkenær.

– Med förvärvet av anläggningen på Helgelandsmoen stärker Solør Bioenergi sin satsning i Ringeriksregionen. Vi ser fram emot att stödja en fortsatt utveckling av området vid företagsparken på Helgelandsmoen genom att erbjuda hållbara och förnybara värmelösningar. Satsningen på fjärrvärme har varit – och är – mycket viktig för att nå övergripande klimatmål. Dessutom bidrar fjärrvärme till att avlasta elnätet, vilket i sin tur minskar samhällets investeringsbehov, och frigör mycket elkapacitet för lämpligare ändamål än uppvärmning, säger Hans M. Moss, ordförande i Solør Bioenergi Varme AS.

Som representant för de säljande aktieägarna i Ringerike Bioenergi AS uttrycker Elling Tuft tillfredsställelse över att det är industriella och långsiktiga ägare som nu tar över stafettpinnen och tar utvecklingen vidare.

- Etableringen och utvecklingen av bioanläggningen har varit en omfattande sidoverksamhet för de nuvarande ägarna. Vi ser att tiden nu är mogen för en professionell spelare att ta över ansvaret för vidareutvecklingen. Den dagliga driften av anläggningen fortsätter med samma höga leveranssäkerhet som tidigare och det är vi mycket nöjda med, säger Tuft på Ringerike Bioenergi.

För mer information kontakta:

Elling Tuft, Ringerike Bioenergi, +47 959 27 300
Hans M. Moss, Solør Bioenergi AS +47 900 87 225
Pär Westborg, marknadschef Solör Bioenergi, 076-777 76 72

Solör Bioenergi Group

Solör Bioenergy Group är en ledande aktör inom förnybar energi baserad på trädbränslen med 600 000 användare varje dag. Företaget finns på 271 platser i framför allt Sverige och Norge där fjärrvärme, ånga och el produceras och distribueras till bostäder, företag, offentliga verksamheter och industrier. Verksamheten omfattar även energiåtervinning av impregnerat trä och produktion av biobränsle, samt drift och underhåll av kommunala och privata VA-anläggningar. Genom att ta tillvara på skogens resurser vill Solör bana väg för ett hållbart samhälle med minskade koldioxidutsläpp.

Kategorier

Solör Bioenergy Group är en ledande aktör inom förnybar energi baserad på trädbränslen med 600 000 användare varje dag. Bolaget finns på 271 platser i framför allt Sverige och Norge där de producerar och distribuerar fjärrvärme, ånga och el till bostäder, företag, offentliga verksamheter och industrier. Verksamheten omfattar även energiåtervinning av impregnerat trä, produktion av biobränsle samt drift och underhåll av kommunala och privata VA-anläggningar. Genom att ta tillvara på skogens resurser vill Solör bana väg för ett hållbart samhälle med minskade koldioxidutsläpp.

Solör Bioenergy Group är en ledande aktör inom förnybar energi baserad på trädbränslen med 900 000 användare varje dag. Bolaget finns på 300 platser i framför allt Sverige och Norge där de producerar och distribuerar fjärrvärme, ånga och el till bostäder, företag, offentliga verksamheter och industrier. Verksamheten omfattar även energiåtervinning av impregnerat trä, produktion av biobränsle samt drift och underhåll av kommunala och privata VA-anläggningar. Genom att ta tillvara på skogens resurser vill Solör bana väg för ett hållbart samhälle med minskade koldioxidutsläpp.