En ny spannmålstork på Sävstaholm Gård har nu fått fjärrvärme. Foto: Åke Karlsson

Stor satsning på gård i Vingåker med fjärrvärme från Solör Bioenergi

När den tidigare spannmålstorken, och flera närliggande byggnader, på Sävstaholm gård i Vingåker förstördes i en brand återställs nu gårdens byggnader samt en nybyggd spannmålstork. I samband med upprustandet tog ägarna i ett tidigt skede kontakt med Solör Bioenergi för att få en klimatvänligt och trygg energileverans med fjärrvärme.

Solör Bioenergy Group är en ledande aktör inom förnybar energi baserad på trädbränslen med 600 000 användare varje dag. Företaget finns på 300 platser i framför allt Sverige och Norge där fjärrvärme, ånga och el produceras och distribueras till bostäder, företag, offentliga verksamheter och industrier. Verksamheten omfattar även energiåtervinning av impregnerat trä och produktion av biobränsle, samt drift och underhåll av kommunala och privata VA-anläggningar. Genom att ta tillvara på skogens resurser vill Solör bana väg för ett hållbart samhälle med minskade koldioxidutsläpp.

Gård med 100% fjärrvärme
Strax utanför centrala Vingåker har Solör en anläggning som producerar fjärrvärme till framför allt villor, flerfamiljshus och industrier. Värmen produceras av material som blir överskott inom skogsindustrin i närområdet, såsom sågspån, flis och bark, och uppgår till 24 000 MWh per år.

När ägarna till Sävstaholm gård tog kontakt med Cristoffer Larsson, affärsansvarig inom Solör Bioenergi öst, användes flispannor som uppvärmning på gården för alla byggnader. En diskussion tog vid där Solör presenterade ett upplägg där alla byggnader på gården skulle värmas upp med fjärrvärme.

För drygt en månad sen kopplades fjärrvärmen på till den spannmålstork som byggts upp igen. Fler byggnader, bland annat bostadshusen, maskinhall och verkstad kommer att kopplas till fjärrvärmen.

- Vi är förstås väldigt glada över att få förfrågan om förnybar fjärrvärme till gården och efter ett intensivt arbete under vår och sommar kan vi nu leverera fjärrvärme till gårdens spannmålstork. Detta är den individuellt största anläggningen för Solör i Vingåker, säger Cristoffer Larsson, affärsansvarig Region Öst.

Fler byggnader ansluts
Som en del i arbetet har 900 meter ny ledning dragits fram till gården. Ledningen förser nu spannmålstorken och maskinhallen med fjärrvärme och övriga byggnader på gården ansluts löpande under hösten.

När säden ska torkas blåses varm luft in i torken, luft som blivit uppvärmt av det varma vattnet från fjärrvärmen. Det går åt mycket energi att få säden torr och varje år torkas cirka 6 000 ton på gården.

- Vi har haft en bra och personlig kontakt med Solör under arbetets gång och de har varit lyhörda för våra behov. Det är många saker som ska klaffa i ett sådant här projekt och vi är glada över att tidplanen höll och att fjärrvärmen nu är igång, säger Magnus Carlsson, ägare till Sävstaholm Gård.

Cristoffer Larsson, affärsansvarig Region Öst, 070-227 40 91