Sweden Cup-segraren 2023 är klar för Elitloppet. Bengurion Jet tar plats i årets stjärnspäckade fält. Foto: TR Bild

Bengurion Jet till Elitloppet 2024

Sweden Cup-segraren 2023 är klar för Elitloppet.
Bengurion Jet tar plats i årets stjärnspäckade fält.
– Bengurion Jet har från förra året varit högt på min önskelista och efter loppen i år kommer han att tävla på topp i Elitloppet, säger Solvallas sportchef Anders Malmrot

Bengurion Jet har varit en snackis sedan han som fyraåring besökte Sverige för första gången och vann Prix Cagnes-sur-Mer på Jägersro 2021 – vilket han gjorde på nytt svenskt rekord för utländska hingstar/valacker på tiden 1.08,8 över sprinterdistans. Sedan dess har han tävlat i högsta Eliten både i Sverige och utomlands och mest känd är han nog från finalsegern av Sweden Cup, även kallat Lilla Elitloppet, efter en mäktig avslutning ifjol.

Totalt sprang han in över 3,6 miljoner kronor 2023 där han även var tvåa i Åbys Stora Pris på Åbytravet och trea i VM-loppet på Yonkers travbana i USA vilket är hans bästa säsong hittills.

– Jag har siktat mot Elitloppet sedan han vann Sweden Cup ifjol och det är en stor ära att få vara med, säger tränaren Alessandro Gocciadoro

Bengurion Jet är den andre italienske hästen i årets Elitloppsfält där tolv av sexton platser nu är tillsatta. Fältet ska vara komplett på söndag 19 maj.

Fakta Bengurion Jet
Ålder: 7 år
Kön: Hingst
Far: Maharajah
Mor: Love Me Tender IT
Starter/Resultat: 61 (16-11-9)
Intjänat: 8 622 501 SEK
Rekord: 1.08,7 autostart (1609 meter)
Ägare: Le Siepi Horse Racing S.R.L.S
Tränare: Alessandro Gocciadoro
Skötare: Hannah Gustavsson
Uppfödare: Az. Agr. Toniatti Giacometti S.S., m fl
Nationalitet: Italiensk

Elitloppet är huvudattraktionen under Elitloppshelgen som arrangeras på Solvalla i Stockholm den 24-26 maj 2024. Elitloppet är ett inbjudningslopp där 16 hästar tävlar i två olika försök med åtta hästar i vardera. De fyra främsta i varje försök möts i en final där segraren erhåller fem miljoner kronor.

Inbjudna hästar till Elitloppet 2024: Idao de Tillard (Frankrike), Francesco Zet (Sverige), Joviality (Sverige), Hohneck (Frankrike), A Fair Day (Sverige), Go On Boy (Frankrike), Horsy Dream (Frankrike), Don Fanucci Zet (Sverige), Önas Prince (Sverige), Capital Mail (Italien), Borups Victory (Sverige), Bengurion Jet (Italien).

För mer information:
Anders Malmrot, sportchef Solvalla