Disco Volante på Solvalla 2018. Foto: Maria Holmén/TR Bild

Disco Volante inbjuden till Elitloppet

Det pratades om honom som en tänkbar joker förra året - till Elitloppet 2019 så kommer han. Disco Volante är den tolfte hästen att bli inbjuden till sista söndagen i maj.
- Han har gjort resan genom V75 fram till Elitloppet och utvecklats mycket i år, säger Solvallas sportchef Anders Malmrot.

Disco Volante imponerade stort när han vann Bronsdivisionen på Gävletravet på segertiden 1.09,9 under 2018 vilket gjorde att han fanns med i Elitloppsdiskussionen redan ifjol. I år har han tagit ytterligare steg och blir en av deltagarna i Elitloppet 2019.

Efter två raka segrar på svensk mark där han visat god form så vann han även ett av uttagningsloppen i det italienska storloppet Gran Premio Della Lotteria i Neapel. I finalen slutade han sedan tvåa bakom franske Bel Avis efter en fin insats från ledningen vilket inbringade över en miljon kronor, och samtidigt visade den sexårige valacken att två heat samma dag inte är några problem.

Disco Volantes nästa uppgift blir nu sista söndagen i maj vilket Solvallas sportchef Anders Malmrot meddelade under onsdagskvällen. Därmed så är tolv hästar inbjudna till Elitloppet 2019.

- Disco Volante imponerade på mig i Lotterian och tillsammans med sin startsnabbhet är han värd en plats i årets upplaga, säger Anders Malmrot.

Fakta Disco Volante
Ålder: 6 år
Kön: Valack
Starter/Resultat: 42 (19-5-1)
Intjänat: 3 080 132 SEK
Rekord: 1.09,9 autostart (1640m)
Ägare: Stall Courant AB
Tränare: Stefan Melander
Skötare: Jenny Gustafsson
Uppfödare: Jan Johansson
Nationalitet: Svensk

Elitloppet är huvudattraktionen under Elitloppshelgen som arrangeras på Solvalla i Stockholm den 24-26 maj 2019. Elitloppet är ett inbjudningslopp där 16 hästar tävlar i två olika försök med åtta hästar i vardera. De fyra främsta i varje försök möts i en final där segraren erhåller tre miljoner kronor.

Inbjudna hästar till Elitloppet 2019: Readly Express (Sverige), Propulsion (Sverige), Dijon (Frankrike), Aubrion Du Gers (Frankrike), Double Exposure (Sverige), Looking Superb (Norge), Uza Josselyn (Schweiz), Makethemark (Sverige), Heavy Sound (Sverige), Bahia Quesnot (Frankrike), Next Direction (Finland) och Disco Volante (Sverige).

För mer information kontakta Anders Malmrot, sportchef Solvalla, på +46 70 636 00 58.

Solvalla är Nordens största arena för travsport och ligger i Bromma i norra Stockholm. Travbanan har plats för 35 000 åskådare och arrangerar varje år Elitloppet, ett av världens största travlopp. På anläggningen arrangeras också många event, mässor och konferenser. Solvalla drivs av den ideella föreningen Stockholms Travsällskap.