Onsdagens vinst i Meadow Roads lopp gav direktplats till Elitloppet 2024 för Don Fanucci Zet. Foto: TR Bild

Don Fanucci Zet kvalad och klar för Elitloppet 2024

Han vann finalen 2021 – i år deltar han för fjärde gången.
– Vi har ett mål nu och det är det "rosa". En Don Fanucci Zet i toppform är det inte många som slår, sade tränare Daniel Redén direkt efter loppet.

Precis som de senaste åren så väntade en rosa biljett på vinnaren av Meadow Roads lopp på Solvalla under onsdagskvällen. Don Fanucci Zet infriade det stora favoritskapet och därmed har tränaren Daniel Redén två hästar med i årets upplaga, eftersom stallkamraten Francesco Zet redan är inbjuden.

Över fjorton miljoner insprunget har det blivit för Don Fanucci Zet som totalt har fyra miljonloppssegrar på meritlistan. Han vann Sprintermästaren 2020 samt Norrbottens Stora Pris och Hugo Åbergs Memorial 2022 – men karriärens största triumf tog han genom att spurta hem Elitloppsfinalen på Solvalla 2021 där han efter en andraplats i försöksloppet var tuffast i finalen på sin rekordtid 1.08,9 över 1609 meter autostart. 2024 blir den fjärde gången som Don Fanucci Zet är med bakom startbilen i världens största sprinterlopp.

– Don Fanucci Zet är en fantastisk löpare och det är så roligt att se honom på den här nivå igen där han hör hemma, säger Solvallas sportchef Anders Malmrot.

Därmed är halva startfältet klart och åtta platser återstår att fylla till Elitloppet 2024 den 26 maj.

Fakta Don Fanucci Zet
Ålder: 8 år
Kön: Hingst
Far: Hard Livin
Mor: Kissed By The West
Starter/Resultat: 46 (25-7-6)
Intjänat: 14 505 718 SEK
Rekord: 1.08,9 autostart (1609m)
Ägare: Stall Zet (Daniel Redén)
Tränare: Daniel Redén
Skötare: Ellinor Wennebring
Uppfödare: Brixton Medical AB (Daniel Redén)
Nationalitet: Svensk

Elitloppet är huvudattraktionen under Elitloppshelgen som arrangeras på Solvalla i Stockholm den 24-26 maj 2024. Elitloppet är ett inbjudningslopp där 16 hästar tävlar i två olika försök med åtta hästar i vardera. De fyra främsta i varje försök möts i en final där segraren erhåller fem miljoner kronor.

Inbjudna hästar till Elitloppet 2024: Idao de Tillard (Frankrike), Francesco Zet (Sverige), Joviality (Sverige), Hohneck (Frankrike), A Fair Day (Sverige), Go On Boy (Frankrike), Horsy Dream (Frankrike), Don Fanucci Zet (Sverige),

För mer information:
Anders Malmrot, sportchef Solvalla