Kriterieauktionen flyttas tillbaka till Solvalla 2014

ASVT:s auktionsbolag Trottex och Stockholms Travsällskap har kommit överens om att flytta årets Kriterieauktion till Solvalla från Upplands Väsby där den genomförts sedan 2004.

-  Vi har under en tid fört ett resonemang om att återföra Kriterieauktionen till Solvalla, säger Tore Fyrand, Sportchef på Solvalla. Solvallas ledning var direkt med på noterna och vi var snabbt överens om att detta är en bra lösning för helheten.

-  Det blir en förbättring för såväl publik som för uppfödare att vara på Solvalla. Vi slipper transporterna till Upplands Väsby och det blir större ytor för hästarna, säger Sara Blomhage, bitr. generalsekreterare på ASVT.

Kriterieauktionen arrangeras i år den 25-27 september i direkt anslutning till Kriteriehelgen på Solvalla. Tanken är då att parkeringen framför Hästsortens Hus görs om till stallbacke med stallar och stallbackscafé, Solvallas A-hall och området mellan ovalen och densamma görs om till mässområde medan själva auktionen sker i Kongressbyggnaden med förhoppning att hästarna kan visas upp inne på Ströget.

-  Vi hoppas och tror att det kan bli en riktigt bra helg, fortsätter Sara då vi kan växeldra med Solvallas travevent fredag och lördag och naturligtvis stannar man kvar även till loppen på söndagen.

Även från Svensk Travsports sida är man odelat positiva:

-  Ett mycket bra initiativ, menar Johan Lindberg, tf. generalsekreterare på ST. Och framförallt en mycket begåvad lösning att föra samman de olika delarna av travsporten!

Kriterieauktionen genomförs tor-lör 25-27 september och Kriteriehelgen ligger fre-sön 26-28 september.

För mer information, var vänlig kontakta:
Sara Blomhage, bitr. generalsekreterare ASVT + 46 (0)70 748 03 93
Tore Fyrand, Sportchef Stockholms Travsällskap +46 76 102 74 16