Ingbest kommer att starta i Speedrace för kallblod. Foto: TR Bild

Sex nya deltagare klara för Speedrace 2020

Elitloppshelgen 29-31 maj fortsätter att fyllas på med hästar. Under onsdagen blev ytterligare en trio varm- och kallblod klara för årets Speedrace. – Bland annat får vi se några i lägre klass prova att matcha ett av våra snabbaste kallblod och det ska bli roligt se hur de står sig över 640 meter, säger Solvallas sportchef Anders Malmrot.

En av de inbjudna är Ingbest - ett välkänt namn för kallblodsälskaren. Den åttaårige hingsten har vunnit både det norska Kriteriet samt det norska Derbyt under sin karriär och ståtar med närmare 3,5 miljoner kronor insprunget.

Som tävlandes i eliten är Ingbest hästen med meriterna bland onsdagens inbjudna kallblod - men fler vill springa fort i årets Speedrace.

Åttaårige Guli Tor och sjuårige Torpa Pål är de två övriga som kommer till Elitloppshelgen.

Guli Tor har vunnit femton lopp och Torpa Pål har vunnit åtta lopp såhär långt i deras karriärer och dessa inbjudna kallblod innebär att två tredjedelar av deltagarna är klara för årets Speedrace.

De tre inbjudna varmbloden är Highspeed Call, Jefferson Dotcom och Target Kronos. En trio som samtliga vunnit sprintlopp över dryga ett varv - men som nu för första gången tävlar i Speedrace över 640 meter under Elitloppshelgen på Solvalla.

- Target Kronos har alltid haft ryktet om sig hur snabb han är och Highspeed Call samt Jefferson Dotcom har båda två nyligen visat upp våldsam startsnabbhet, säger Anders Malmrot.

Därmed så återstår det tre platser i respektive kategori innan startfälten i årets Speedrace är klara.

Speedrace avgörs på Solvalla den 29 maj för kallblod och 30 maj för varmblod. Varje Speedrace har nio startande hästar. Loppen avgörs som tre försöksheat med tre hästar i varje heat över distansen 640 meter autostart. I finalen möts sedan de tre segrarna från respektive försöksheat.

Fakta inbjudna varmblod:

Highspeed Call
Ålder: 12 år
Intjänat: 2 312 908 kronor
Tränare: Nicklas Pettersson
Ägare: Toini Eidefors

In Line Tooma

Intjänat: 568 500 krono
Tränare: Henrik Larsson
Ägare: Ola Elfström AB, Sigtuna

Jefferson Dotcom
Intjänat: 945 090 kronor
Tränare: Stian Eilefsen
Ägare: Stine-M. Gundersen & Gert M. Gundersen

M.T.Insider

Ålder: 10 år
Intjänat: 1 591 196 kronor
Tränare: Olle Alsén
Ägare: Stall Charles Boko (Alsén Olle)

Target KronosÅlder: 8 år

Intjänat: 372 049 kronor
Tränare: Lina Tallberger
Ägare: Lina Tallberger & Idealmaskin ABOm Speedrace

Speedrace är en del i Elitloppshelgen 29-31 maj som i år kommer att arrangeras utan publik. Spridningen av det nya coronaviruset har medfört lagar, förordningar och direktiv som lett till att Solvalla och övriga svenska travbanor sedan den 12 mars helt stängt ned sina publikanläggningar. Utöver detta har det införts ett antal restriktioner kring stallbacken. Travbanorna är idag en strikt arbetsplats där enbart personer som utför ett arbete har tillträde.

För mer information:

Anders Malmrot, sportchef Solvalla, +46 70 636 00 58

Solvalla är Nordens största arena för travsport och ligger i Bromma i norra Stockholm. Travbanan har plats för 35 000 åskådare och arrangerar varje år Elitloppet, ett av världens största travlopp. På anläggningen arrangeras också många event, mässor och konferenser. Solvalla drivs av den ideella föreningen Stockholms Travsällskap.