Solvalla och Din Assistans öppnar dörrarna för människor med funktionsnedsättning

Solvalla Travskola har de senaste fem åren byggt upp en verksamhet som sträcker sig över mångfaldens gränser. Lärande och samvaron med hästen är i fokus för de 120 barn och vuxna som varje vecka går på någon av Solvalla Travskolas kurser. I en gemensam satsning vill nu Solvalla ta steget att på allvar kunna erbjuda en verksamhet som är anpassad för människor med funktionshinder. Samarbetspartnern Din Assistans, som har många års erfarenhet av att utforma personlig assistans, vill kunna erbjuda sina kunder en närhet till hästen.

-          Att kunna ge Din Assistans kunder möjligheten att umgås med hästar är helt i linje med det steg Solvalla vill ta för att utveckla Travskolan och kunna anpassa verksamheten oavsett individens unika behov. Travets fördel är att vi kan anpassa vår utrustning mycket för att kunna skräddarsy lösningar lämpade för den enskilda personen. Vi är mycket glada över detta samarbete och hoppas att det på sikt ska kunna vara en del av vår verksamhet, t ex kurser för personer med funktionsnedsättning, säger Iia Abenius, Travskolechef på Solvalla.

-          Samarbetet med Solvalla ger en möjlighet för personer med funktionsnedsättningar att uppleva kontaken med djuren. Att kunna vara med i olika aktiviteter fast man har en funktionsnedsättning ger en positiv impuls och stor stimulans, säger Krister Jönsson, informatör i Din Assistans.

Redan söndagen den 11 april genomförs en första sammankomst med Solvallas hästar. Då kommer flera av Din Assistans kunder att få lära sig mer om hästar och få prova på att köra travhäst på Solvalla.

För mer information kontakta:

Iia Abenius                                                                    Krister Jönsson
Travskolechef, Solvalla                                                    Din Assistans
Tel 08-635 90 08                                                          Tel 070-5448829
iia.abenius@solvalla.travsport.se                                       krister.jonsson@dinassistans.com

Solvalla är Nordens största travbana och en av världens främsta travarenor. Det är en levande mötesplats som kan erbjuda något för alla. Vi förmedlar puls, upplevelser och engagemang. Det är dessutom en arena under ständig utveckling och rymmer 35 000- 40 000 personer. Solvalla Travskola har över 100 barn, ungdomar och vuxna som vill lära sig grunden om hästar och travsport.

Din Assistans ingår i Humana som är Sveriges största privata assistansanordnare med verksamhet över hela landet . Din Assistans har omkring 800 hel-/deltidsanställda. Humana arbetar med personlig assistans för individer med funktionsnedsättningar. Utgångspunkten för arbetet är att alla människor har rätt till ett bra liv. Läs mer på www.dinassistans.se, www.humana.se