Solvalla satsar på hästägaren under Kriteriehelgen

Under årets Kriteriesöndag är det premiär för Premier Club, ett evenemang som skapats av Solvalla Hästägarförening för att hedra hästägarna och som årligen kommer att äga rum under Solvallas Kriteriehelg. Nu lanserar travbanan ytterligare två projekt, Konsortieträffen och Kriteriedrömmen, som tillsammans syftar till att göra Kriteriet till ”hästägarens helg”.

- Kriteriet i sig säger av olika skäl inte så mycket för den breda allmänheten, säger Fredrik Ekman, kommunikationsansvarig på Solvalla.
- Vad vi gör nu är att knyta Kriteriet närmare en målgrupp som faktiskt blir fler, nämligen hästägarna. De blir fler tack vare Rikstravet och andra moderna sätt att enkelt äga häst tillsammans.

Konsortieträffen är ett tillfälle för människor som äger häst tillsammans att ytterligare fördjupa sig i sitt intresse. Johan Lindberg, sportchef Trav Gävleborg och tidigare huvudredaktör på Kanal 75, kommer att vara moderator under en föreläsning där hästägande och hästköp diskuteras. Förutom detta kommer det att finnas en utställning för V75-publiken där tio olika organisationer berättar mer om just deras idé om att göra hästägande enklare och roligare. Solvalla vill med detta ändra uppfattningen att hästägande är något komplicerat och dyrt.

- Hästägarna är travsportens framtid och jag gläds över att Solvalla lyfter fram roliga och lättillgängliga sätt att äga travhäst, säger Markus Myron, markandsutvecklare på Svensk Travsport.

Kriteriedrömmen är just detta. Tre kändislag antar utmaningen att under två intensiva veckor hitta en tränare till deras kommande andelshäst och ytterligare 99 andelsägare. Därefter åker laget ut till Kriterieauktionen för att hitta sin blivande stjärntravare och inleda just deras hästägardröm.

- Kriteriedrömmen är lite som körslaget, men utan garantier. Vi vet ju inte om kändisarna kommer att lyckas med sin utmaning, men om det skulle bli ett hästköp i slutet av nästa vecka kan andelsägarna räkna med att få vara med på en spännande resa. Då blir det fest, säger Emmelie Arneng, Solvallas projektansvarige för Kriteriedrömmen.

- Detta är ett jättebra initiativ i syfte att rekrytera hästägare och att öka efterfrågan på svenska unghästar, säger ASVT:s Generalsekreterare Anders Lindh.

Konsortieträffen består av:
Easy KB
LRF Konsult
Rikstravet (Svensk Travsport)
Stall Kenny
Solvalla Hästägarförening
Stall Fyrtal i Ess
Stockholm Farm
Sweden Trot
Trade in Sports
Travkompaniet

Kriteriedrömmen är ett samarbete mellan Solvalla och Easy KB. Lagen består av: