Svea Ekonomi höjer förstapriset i Elitloppsfinalen

Svea Ekonomi höjer förstapriset i Elitloppsfinalen

Solvallas marknadsavdelning har lyckats knyta ytterligare en huvudsponsor till Elitloppet 2014. Det innebär att den annonserade sänkningen av förstapriset uteblir och därmed återgår till samma nivå som de senaste åren – tre miljoner kronor.

- Naturligtvis är vi oerhört tacksamma och glada för denna fantastiska gest som Svea Ekonomi och Lennart Ågren visar Elitloppet och inte minst våra aktiva!, säger Jens P Stenseth, Solvallas VD. Vi var ju motvilligt tvungna att sänka prispengarna till Elitloppshelgen pga. av den ekonomiska situation svensk travsport befinner sig i och därför är det fantastisk att det finns samarbetspartners som tycker att Elitloppet är så viktigt att de med ett direkt stöd på 500 000 kr återställer förstapriset i Elitloppsfinalen till tre miljoner kronor!

- Vi tycker att det är roligt att kunna vara med och bidra till att Elitloppet behåller den höga nivå man har idag. Eventet är unikt i sitt slag i Sverige där hästar i världsklass får mäta sig mot varandra inför nästan 60 000 åskådare, säger Lennart Ågren VD på Svea Ekonomi. Att vi sedan får möjlighet att visa vårt varumärke i samband med en folkfest på den här nivån är självklart värdefullt för oss också, avslutar Lennart Ågren.

Elitloppet arrangeras i år för 62:a gången efter starten 1952 och har kommit att bli ett av världens absolut mest prestigefulla lopp och som alltid arrangeras det sista söndagen i maj. Elitloppshelgen är ett av sommar-Sveriges största event med närmare 60 000 besökare under tre dagar och där travsport av allra yppersta världsklass visar upp sig. Själva Elitloppet med två försök och final är ett internationellt inbjudningslopp där bara de absolut bästa ekipagen blir inbjudna.

- Ett glädjande besked. Elitloppet är det största vi har och skall ha ett högt förstapris. Loppet i år verkar också ha alla förutsättningar att bli ett av de mest intressanta genom tiderna, säger Svensk Travsports tf. generalsekreterare Johan Lindberg.

Elitloppshelgen genomförs i år fredag-söndag 23-25 maj.

För mer information, var vänlig kontakta
Lennart Ågren, VD/koncernchef Svea Ekonomi + 46 (0)8 735 90 00
Jens P Stenseth, VD Stockholms Travsällskap +46 (0) 705 92 26 78

Solvalla är svensk travsports nationalarena. Här har vi tävlat sedan 1927 och nu genomförs årligen nästan 100 travevenemang. Solvalla är en av Sveriges största arenor sett till totalpublik och genomför i allt högre grad evenemang som kompletterar travdagarna med finaler i STCC som ett exempel. Solvalla delar ut över 150 miljoner kr i prispengar per år och har mer än 200 000 besökare.
Stockholms Travsällskap är den ideella förening som äger och förvaltar Solvalla. www.solvalla.se

Svea Ekonomi är ett av Sveriges ledande företag inom factoring, lån, säljfinansiering, utbildning, inkassotjänster och e-handelsstöd. I koncernen ingår ett 30-tal företag och man är verksam i Sverige, Finland, Norge, Danmark, Estland, Lettland, Nederländerna, Schweiz, Österrike och Tyskland. Omsättningen överstiger en miljard kronor årligen och Svea Ekonomi har ca 645 medarbetare. www.sveaekonomi.se