Lördag 2 december invigs utställningen ”Travets drottning” i Solvalla Travmuseum.

Travets drottning - en utställning om Margareta Wallenius-Kleberg

Den 14 april lämnade Margareta Wallenius Kleberg oss 85 år ung.
Lördag 2 december tänds minnet av henne på nytt genom utställningen ”Travets drottning” i Solvalla Travmuseum.

Utställningen är ett samarbete med Nordiska Travmuseet i Årjäng och består av foton, bildtexter, film, bildspel samt ett antal noga utvalda föremål. Det är premiär den 2 december kl. 14.00 på Solvalla och de 100 första besökarna bjuds på Margaretas favorit – prinsesstårta!

Från olika perspektiv försöker utställningen visa Margareta Wallenius Klebergs betydelse för travsporten samt hennes kärlek till hästarna. Ett flertal av landets främsta fotografer har generöst bidragit till ett resultat beskrivande Margaretas enorma engagemang, vilket rymdes i hennes stora hjärta.

Margareta Wallenius-Kleberg tilldelades Svensk Travsports Stora hederstecken och var utsedd till Travets Hedersambassadör. Hon var invald i Hall of Fame både i Sverige och USA. Margareta var bland annat engagerad i Avelsföreningen för Svensk Varmblodiga Travhästen (ASVT), Stockholms Travsällskap och Svensk Travsport och drivande i Stockholms Hästambulans. Hon satt även i styrelsen för Beridna Högvakten och Nordiska Travmuseet.

Margareta Wallenius-Kleberg drev också Menhammar Stuteri, som de 16 senaste åren varit vinstrikaste svenska uppfödare, där 152 miljonärer sett dagens ljus. En av dem är årets Kriterievinnare på Solvalla: Fame And Glory.

Kontakta markus.myron@solvalla.travsport.se för ackreditering.