Very Kronos klar för Elitloppet 2021. Foto: TR Bild

Very Kronos klar för Elitloppet 2021

Snackhästen kommer till Elitloppet.
Efter lördagens mersmakande andraplats i Paralympiatravet så är Very Kronos den sjunde hästen att tacka ja till en rosa biljett.
– Hans avslutning var femstjärnig och han blir mycket spännande att se i Elitloppet 2021, säger Solvallas sportchef Anders Malmrot.

I början av karriären var det mycket vinna eller försvinna, men de senaste åren har han agerat stabilare och numera är det inte många galopper i resultatraden för Very Kronos. Den sjuårige hingsten som alltid varit en snackis sedan karriären drog igång tog ifjol hem Svenskt Mästerskap 2020 på Åbytravet. Detta på ett mycket imponerande vis där han drog ifrån sina konkurrenter och till slut vann på nytt svenskt rekord, 1.11,6 över den långa distansen vilket är karriärens hittills största seger.
Very Kronos tog även hem två finaler i Gulddivisionen innan året var slut, Gert Lindbergs lopp och Konung Carl XVI Gustafs Silverhäst som båda körs på Solvalla, och där han till slut kunde summera en strålande säsong med över 2,2 miljoner kronor insprunget.
Very Kronos slutade tvåa i sin årsdebut, men efter ett tveksamt genrep helgen innan och att man lottades till spår tio i lördagens final av Paralympiatravet så tillhörde man inte de mesta betrodda hästarna på förhand när man besökte Åbytravet. Detta var dock inget som Very Kronos brydde sig om - efter ett snabbt slutvarv så blev det en andraplats bakom vinnande Delia du Pommereux i storloppet som belönades med 700.000 kronor.
En insats som övertygade och innebar att Solvallas sportchef Anders Malmrot under tisdagen valde att bjuda in Very Kronos till sista söndagen i maj, vilket blir första gången som han deltar i Elitloppet.
– Han hade en fantastisk vinter med flera stora segrar ifjol och hans kapacitet är skyhög. Efter lördagens insats på Åby så är det ingen tvekan om att han hör hemma i Elitloppet, säger Anders Malmrot.

Fakta Very Kronos

Ålder: 7 år
Kön: Hingst
Far: Ready Cash
Mor: Glide About
Starter/Resultat: 45 (23-4-1)
Intjänat: 4 630 059 SEK
Rekord: 1.10,9 autostart (2140m)
Ägare: Kjell Johansson
Tränare: Svante Båth
Skötare: Mia Båth
Uppfödare: Allev. Kronos S.R.L. Soc Agr
Nationalitet: Svensk

Om Elitloppet

Elitloppet är huvudattraktionen under Elitloppshelgen som arrangeras på Solvalla i Stockholm den 28-30 maj 2021. Elitloppet är ett inbjudningslopp där 16 hästar tävlar i två olika försök med åtta hästar i vardera. De fyra främsta i varje försök möts i en final där segraren erhåller tre miljoner kronor.

Inbjudna hästar till Elitloppet 2021: Ecurie D. (Sverige), Don Fanucci Zet (Sverige), Vivid Wise As (Italien), Aetos Kronos (USA), Dorgos De Guez (Frankrike), Hickothepooh (Norge), Very Kronos (Sverige),

För mer information kontakta Anders Malmrot, sportchef Solvalla, på +46 70 636 00 58

Solvalla är Nordens största arena för travsport och ligger i Bromma i norra Stockholm. Travbanan har plats för 35 000 åskådare och arrangerar varje år Elitloppet, ett av världens största travlopp. På anläggningen arrangeras också många event, mässor och konferenser. Solvalla drivs av den ideella föreningen Stockholms Travsällskap.