Wallenius förstärker Jubileumspokalen

Wallenius förstärker Jubileumspokalen

Walleniusdagen, som tidigare år arrangerats på Solvalla i december, blir nu en del av publiksuccén Jubileumspokalen den 17 augusti.
- Det är fantastiskt att vi kan byta en kall och ofta decembermulen onsdagskväll till en förhoppningsvis ljummen augustikväll för våra Walleniuslopp. Vi kan då visa upp svenskt trav på bästa sätt för publiken, våra gäster, kunder, vänner och anställda och vi gör det i allra bästa sällskap tillsammans med Legendarerna, EM för ston och Jubileumspokalen, säger Margareta Wallenius-Kleberg.

De lopp som nu tar plats på Jubileumspokalsdagen är Big Noon-pokalen och Wallenius cup. Big Noon-pokalen är ett lopp över 1640 meter för tre- och fyraåriga hästar, där de äldre startar med 20 meters tillägg och Wallenius Cup är ett bilstartslopp över 1640 meter för treåriga ston.

- Efter Elitloppshelgen är det här vår största travdag och att utveckla den ytterligare tillsammans med familjen Wallenius känns verkligen stimulerande. Dessa två fina unghästlopp kommer ge ytterligare stjärnglans till Jubileumspokalsdagen, säger Solvallas sportchef Markus Myron.

Sedan tidigare är tävlingsdagen 17 augusti fylld med Jubileumspokalen för femåriga hästar med en miljon i förstapris, den populära kuskmatchen Ahlsell Legends (där Stig H Johansson tog sin andra raka seger förra året), och EM-loppet för ston - European Championship for Mares där förstapriset i år höjs från 650 000 till 800 000 kronor.

Men det är inte bara förstapriset som kommer locka i EM för ston. Loppet döps nämligen till Prix Maharajah och familjen Wallenius kommer via Menhammar Stuteri att skänka en fri betäckning nästkommande år med sin succéhingst Maharajah till segrande stos ägare.

- Jag hoppas att vi får vara med att skapa en ny stor travdag för sensommaren, nästan i klass med vårens Elitlopp. I vart fall ett nytt travarrangemang att längta till, kommenterar Margareta Wallenius-Kleberg och fortsätter:

- Särskilt roligt tycker jag det är med selectauktionen Wenngarn Yearling Sales på tisdagen innan tävlingarna. Ettåringarna som säljs där är av minst lika hög kvalitet som de på Elitauktionen och här har de fått ytterligare ett par månader att växa till sig.

Menhammar Stuteris Tvååringspris som tidigare varit en del av Walleniusdagen kommer i år att köras den 7 december.

Läs mer om Wenngarn Yearling Sales här.