Solvatten vinner UNFCCC Lighthouse Award 2015

Svenska Solvattens projekt i Kenya har tilldelats det prestigefyllda ”Momentum for Change Lighthouse Award” av FN:s klimatsekretariat UNFCCC. Denna utmärkelse lyfter fram internationella verksamheter som arbetar för en hållbar, koldioxidsnål framtid. Solvatten skapar energieffektivitet och bidrar med rent vatten till de människor som är mest utsatta för klimatförändringar.

- Vi är mycket stolta och glada över att få denna prestigefyllda utmärkelse av FN. Tillsammans kan vi förbättra livet för miljontals människor runt om i världen. Solvatten är som en verktygslåda med funktioner som motsvarar alla de 17 hållbara utvecklingsmålen. Vi arbetar dagligen med att öka antalet användare genom samarbete med regeringar, organisationer och företag världen över, säger Petra Wadström, grundare, VD och uppfinnare av Solvatten.

Solvattens prisbelönta projekt har genomförts i Kenyas slumområden med hjälp av Nordiska utvecklingsfonden (NDF) och Nordic Climate Facility (NCF)(http://www.ndf.fi/project/nordic-climate-facility-ncf). “Institute of Environment and Water Management“ (http://iewm.org/) har hjälpt till på lokal nivå för att implementera projektet.

Fakta om Solvattenprojektet:

• 2 592 Solvattenrenare har distribuerats och sålts i Kenya
  • 12 900 personer i Nairobis slumområden har fått tillgång till rent, hett vatten
  • Efter fyra års användning av Solvatten har 22 000 ton växthusgaser minskat i Nairobis slumområden.
  • Över 40 000 Solvattenrenare används dagligen av fler än 200 000 människor runt om i världen

Läs mer om utmärkelsen (länk: http://unfccc.int/secretariat/momentum_for_change/items/6214.php)

För mer information, vänligen kontakta:

David Wadström

Kommunikation/Insamling

Solvatten

David.wadstrom@solvatten.se

+ 46 8 777 29 05

• kenya
  • unfccc
  • momentum for change
  • lighthouae award
  • cop21
  • climate change
  • safe water
  • solvatten
  • sustainable development goals
  • unicef
  • nrc
  • myclimate
  • solvar water heater

• Stockholm

Solvatten är en soldriven vattendunk som på bara några timmar i solen kan ge människor i nöd rent dricksvatten och hett vatten till matlagning, hygien och tvätt. En Solvatten-renare kan ge upp till 40 liter per dag, den minskar utsläpp av växthusgas och håller ungefär 7 år.

Vi samarbetar med välkända hjälporganisationer som hjälper oss nå ut med Solvatten med goda resultat för människor och miljö.

www.solvatten.se