Pressmeddelande -

Soma stärker möbelutbudet genom nytt samarbete - Utökar med moduler för utekontor, stapelbara möbler och flera sitt- och loungegrupper.

Möbeltillverkaren Soma design inleder samarbete med möbelvarumärket Egoé-Life. Samarbetet innebär att Somas produktsortimentet utökas med Egoés väldesignade möbler och moduler för offentliga utemiljöer. Bland de nya produkterna märks serien LEVA med såväl moduler för kontor och klassrum utomhus som utekök och en gungande säng. Därutöver tillkommer flertalet sitt- och loungemöbler som klarar väder och vind året om.

Pandemin har gjort att fler spenderar mer tid utomhus, vilket har satt nytt fokus på och ökat kravbilden för offentliga utemiljöer. Både SOMA och EGOÉ är nytänkande, designdrivna företag med en delad vision om att möblering av utemiljöer ska ge betydelsefulla mervärden för människor som vistas där. Lanseringen av samarbetet sker under parollen ”ZEN” och anspelar på att utemöblernas mervärde triggar våra sinnen och skapar fridfulla platser som ger andrum i en stressig vardag.

-  Vi ser ett behov av möbler i gränslandet mellan stad och gård, likaså möbler som kan flyttas, staplas och återanvändas på olika platser. Men framför allt är det möbler till utekontor och uteklassrum som efterfrågas– och här är Egoé starka. Med Egoés väldesignade, mobila, stapelbara utemöbler och moduler för kontor och klassrum utomhus i Somas produktportfölj fyller vi ett tomrum på marknaden, säger Camilla Wangen, VD på Soma design.

Företagen har en samsyn gällande design, hantverket och produktion av möbler. Soma har produktion i Småland och samarbetar med möbelformgivare och landskapsarkitekter i produktutvecklingen, Egoé har på motsvarande sätt egen designstudio och produktion inhouse.

- Soma och Egoé är båda dynamiska varumärken som kompletterar varandra. Jag tror att genom att kombinera den energi vi båda har i överflöd kommer vi att kunna leverera riktigt fina projekt med fingertoppskänsla i framtiden. Jag ser mycket fram emot det här samarbetet, säger Barbora Ocenaskova, sales direktor & export manager på Egoé.

Bland de nya produkterna märks serien LEVA som innefattar:

Leva Office – moduler för utekontoret eller uteklassrummet med många olika tillbehör som skrivbord, konferensbord, ribbstolar och white boards mm.
Leva Public – en robustare variant för nedgjutning i mark med fasta möbler
Leva Home med fullutrustat utekök, klätterväggar till barnen, odlingslådor och en skön hammock i form av en gungande säng.

OM EGOÉ
Egoé har en lång historia av möbeltillverkning, kunskapen kring kvalitet och produktion av robusta möbler för städer har bidragit till flitig användning på offentliga platser som caféer, restauranger, bostadsgårdar och i utekontor världen över. Alla möbler produceras i den lilla byn Bilovice i Tjeckien av högkvalitativa, hållbara material utan mellanhänder.
Till skillnad från många andra möbelproducenter har Egoé en designstudio inhouse och det är där de flesta produktidéerna föds. Att de designar och producerar under  eget tak gör att de kan tänka lite hårdare i varje detalj och gå snabbare från de första skisserna till slutprodukten och reagera snabbt på feedback från marknaden.

• Arkitektur

• produktnyheter
  • företagsnyheter

SOMA med produktion i Småland utvecklar och marknadsför möbler för offentlig utemiljö. Visionen är att skapa park- och stadsmöbler med mervärden. Att genom estetik och inkluderande hållbara lösningar bidra till vackra, gröna och välkomnande utemiljöer såväl som en varierande stadsbild.

Camilla Wangen

Presskontakt VD Sverige