Pressmeddelande -

​Energieffektiva solenergihus från Solvikshus AB får smarta hem från Somfy Sweden AB

Värmer solen upp ditt hem till 30 grader? Vill du att ditt takfönster öppnas och dina gardiner dras för när detta händer? Detta är nu möjligt i villor från Solvikshus tack vare smarta lösningar från Somfy.

Nu byggs hus där du kan få passiv och aktiv solenergi till ditt hem i kombination med smarta funktioner. Alla hus som Solvikshus bygger kommer framöver att ha Somfys Smarta Hem som standard!

- Idag vill många kunder ha ”energiklimatsmarta” hem och med vårt nya samarbete tillsammans med Solvikshus kan vi nu ge kunderna detta. Bland annat har taken fullt integrerade solpaneler utvändigt och invändigt styr vårt trådlösa smarta hemsystem Somfy TaHoma hemmet, säger Samir Diaz, Affärsutvecklare för Somfy Smarta Hem. Boende kan integrera sina gardiner, takfönster, sensorer, belysning, ljud, larm och klimatstyrning, fortsätter Samir.

Alla hus från Solvikshus har ett Solrum där den naturliga värmen från solen samlas och sedan fördelas ut i huset vid behov, detta är del av den passiva solenergin.

Solvikshus historia sträcker sig tillbaka till början av 80-talet då arkitekt Bo Ulmås ritade och byggde två solenergihus i Växjö - det ena med passiv solenergi och det andra utan solenergi. Energiförbrukningen i de båda husen mättes under ett år och solenergihuset med passiv solenergi hade föga förvånande betydligt lägre energikostnader.

- Marknaden var dock inte redo för nya energiinnovationer men det är den nu, säger Mia Rydén, Marknadschef för Solvikshus AB.

Med detta nya samarbetet möts två världar, smart energi och smart hem-teknik som blir klimatsmarta hem! Detta är något som efterfrågas av allt fler hushåll när de letar nytt boende. Att ha kontroll på sitt hem och sin energikostnad är möjligt med tekniken från Somfy och energiinnovationen från Solvikshus.

- I Somfy har vi funnit en samarbetspartner som kan leverera ett genomtänkt och komplett smart hem-system, till våra unika solenergihus. Vi uppskattar särskilt användarvänligheten och det kompletta utbudet av produkter/funktioner, säger Michael Rydén, VD på Solvikshus AB.

Under 2020 kommer Solvikshus AB och Somfy Sweden AB kunna presentera ytterligare samarbeten. De hushåll som går i tankarna om att bygga nytt hus kan redan idag kontakta Solvikshus för att få sina drömmar besannade.

Somfy levererar följande produkter för det smarta hemmet som standard i alla Solvikshus projekt:

Utöver dessa produkter finns det olika tillvalspaket:

• Belysningspaket, upplev smart belysning
  • Säkerhetspaket, utrusta ditt smarta hem med säkerhetsfunktioner

Vill du veta mer om Somfys produkter?

Kontakta Samir Diaz, Somfy Sweden AB, Affärsutvecklare Smarta Hem

040-16 59 30 - samir.diaz@somfy.com

Vill du veta mer om Solvikshus 80 olika husmodeller?

Kontakta Michael Rydén, Solvikshus AB, VD

0737-30 08 03 - mr@solviks.com

Kort fakta om Solvikshus

Solvikshus är energieffektiva hållbara hus där vi kombinerar passiv och aktiv solenergi för att få så låga energikostnader som möjligt. Dessutom blir boendemiljön otroligt lyxig med det centralt placerade orangeriet som ger en känsla av ute fast inne. Huset får ett flödande ljus från takfönster och invändiga och utvändiga glaspartier – komfort, energielegans och lyx i en skön kombination.