Somfy + Provinshus = Smarta stenhus!

En av Sveriges största tillverkare av stenhus, Provinshus har inlett ett samarbete tillsammans med Somfy som är världsledande inom hemautomation. Samarbetet innebär att Provinshus kunder kan få in Somfys Smarta Hem som standard. Detta innebär att 25 stenhus per år kan "smartas" upp och ges en förenklad vardag för dessa hushåll.

Somfy har sedan januari gjort en storsatsning inom nyproduktion och småhusbyggande genom att ha två personer som bearbetar alla projekt som finns, först och främst i Skåne för att sedan gå ut mot resten av Sverige. Avtalet med Provinshus är det första resultatet i denna unika satsning.

Provinshus vill vara i framkant och kunna erbjuda sina kunder funktioner som är aktuella för 2019 och framöver. Idag är det otroligt populärt att kunna styra sin belysning på ett smart sätt.

Somfy är en ledande leverantör inom styrning av smarta hem. Såväl belysning och externa produkter som solskydd, övervakningskameror och garageportar kan hanteras. Med en enkel installation och uppgraderingsmöjligheter efter eget behov så blir detta ett levande system, säger Kristian Ribbnäs på ProvinsHus.

Somfys båda representanter, Samir Diaz och Henrik Bengtsson Wällersten ser detta som ett allt vanligare steg för småhusbyggare.

Smarta hem blir allt vanligare, speciellt styrning av belysning och det är det vi fokuserar på. Detta då våra infällda strömbrytare är den enda produkt som kräver en elinstallatör, allt annat är trådlöst och lättinstallerat, säger Samir Diaz, affärsutvecklare för Somfy Smarta Hem. Kunden kan sen välja att lägga till en garageportsmotor, solskydd, sensorer och kameror i sitt smarta ekosystem, fortsätter Samir.

Somfy ser samarbetet med Provinshus som ett partnerskap som kommer bära frukt i många år.

Vårt mål är att arbeta långsiktigt med våra samarbetspartners. I slutändan vill vi ge konsumenten en genomtänkt Smart Hem-lösning. Genom att den smarta belysningen blir installerad redan i byggfasen blir totalinvesteringen för konsumenten optimerad på bästa sätt. Även om belysningen blir smart och sköts automatiskt, kan man självklart fortfarande tända och släcka från de traditionella strömbrytarna också, säger Henrik Wällersten Bengtsson.

Somfy och Provinshus har redan nu ett projekt på gång som vi hoppas kunna presentera senare i år.

Har du frågor om samarbetet?

Kontakta Provinshus:

E-post: kontakt@provinshus.se

Kontakta Somfy:

Kort fakta om Provinshus:

ProvinsHus är hustillverkaren som bygger kundanpassade stenhus i lättbetong med noga utvalda material som standard. Varje hus är unikt och byggs efter kundens önskemål.

Stommen och innerväggarna i våra hus byggs med stående väggelement av lättbetong och ger våra kunder en helhetskänsla av stenhus. Vi lägger stor vikt vid att göra husen energisnåla genom rejält med isolering i grunden och taket samt att installera en jordvärmepump från ledande leverantör.

Vi är noga med att knyta till oss kompetenta människor i husbranschen, dels internt som projektledare, konstruktörer och designers, dels externt som exempelvis underentreprenörer och leverantörer.

Kort fakta om Somfy New Housing:

I januari 2019 inledde Somfy Sweden ett aktivt arbete mot nyproduktioner av villor, radhus och flerfamiljshus i Sverige. Syftet med detta är att öka implementeringen av smarta hem och förbereda bostäderna inför framtiden. Smarta hem växer rekordsnabbt vilket är anledningen till att Somfy utökar sin satsning på detta genom nytillsatta tjänster.