​Somfy Sweden tecknar Smart Hem-avtal med Skanska Nya Hem

Somfy Sweden AB och Skanska Nya Hem har tecknat ett samarbetsavtal gällande lösningar för Smarta Hem i nyproduktioner av flerbostadshus och villor i Sverige.

Skanska Nya Hem kommer att erbjuda sina kunder ett startpaket för ett smartare hem. Paketet innehåller TaHoma som är en hubb för det smarta hemmet, belysningsstyrning, säkerhetsprodukter i form av uppkopplad brandvarnare, vattenläckagesensor, magnetkontakt för dörr m m.

- Genom samarbetet med Somfy kan vi nu erbjuda ett uppkopplat och levande hem. Med Skanska SmartaHem blir vardagen lite tryggare och enklare för våra kunder, säger Angelica Malmros, Ansvarig Smarta Produkter på Skanska Sverige AB.

Somfy, med svenskt huvudkontor i Malmö har varit verksamma i Sverige sedan 1969 och är främst kända för sina motorer för solskydd som finns i många svenska hem. Motoriserad styrning och kontroll av allt från terrassmarkiser till rullgardiner och gardiner samt fönstermarkiser har genom åren underlättat vardagen för många människor och samtidigt ökat inomhuskomforten för dessa.

- Vi startade vår resa inom smarta hem för snart 10 år sedan. Nytt hos oss är att vi sedan i januari 2019 satsar helhjärtat med 2 heltidstjänster som fokuserar på lösningar för smarta hem till nyproduktioner av bostäder. Avtalet med Skanska är en central del i denna satsning. Vårt mål är att branschen ska förbereda sina bostäder för smarta hem-produkter för att möta konsumenternas krav nu och i framtiden. Att smarta upp t ex belysningen redan i byggprocessen besparar konsumenten mycket pengar och tid, samtidigt som det blir mer hållbart, säger Henrik Wällersten, Affärsutvecklare Smarta Hem på Somfy Sweden AB.

Vi ser en ökad efterfrågan på smarta hem ute hos många byggherrar idag och därför är vi glada över att kunna vara med på hela resan med våra tjänster och produkter. Att planera in och förbereda det smarta hemmet så tidigt som möjligt underlättar för alla inblandade och ger bättre förutsättningar för en ökad komfort och kundnytta.

Som en av de första och största aktörerna på marknaden med en heltäckande lösning för det smarta hemmet har Somfy idag mycket kunskap och erfarenhet som tas med i allt från planering till slutförande. För just nybyggnation passar den, i år lanserade, serien Izymo bra med olika typer av inbyggnadsmottagare för olika ändamål. I kombination med hubben TaHoma kan användaren skapa olika scenario och styra produkter, både i hemmet och på distans vilket möjliggör en ökad kontroll och trygghet om vad som sker i hemmet.