Bästa säsongen någonsin för Parks and Resorts

Bästa säsongen någonsin för Parks and Resorts

I söndags stängde de kvarvarande av Parks and Resorts nöjesparker, Gröna Lund och Kolmården, för sommarsäsongen. Drygt 2,8 miljoner gäster har besökt koncernens parker till och med september 2015, vilket är den högsta besökssiffran hittills. Det står redan klart att 2015 kommer att gå till historien som det bästa året någonsin för upplevelsekoncernen.

Från januari till och med september 2015 har Parks and Resorts parker; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland, välkomnat 2 811 120 gäster. Det är en ökning med 13 procent jämfört med fjolåret och 4 procent jämfört med det tidigare rekordåret, 2013.

Vi har en fantastisk säsong bakom oss där både besökstal och försäljning når historiskt höga nivåer, samtidigt som den höga gästnöjdheten står sig. De fina siffrorna skapar stora möjligheter inför nästa år. Vi kommer att investera ca 200 miljoner kronor i våra parker till premiären 2016, varav den största satsningen kommer att göras på Kolmården, säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts.

Gröna Lund
Gröna Lund gör sin näst bästa säsong någonsin 2015. Hela 1,4 miljoner gäster besökte Gröna Lund under sommaren, en rekordhög siffra som bara slås av 2013 års all time high med 1,5 miljoner gäster. Nästan 300 000 konsertbesökare har hittat till Grönan under säsongen, vilket är den högsta siffran i modern tid och 50 procent högre än fjolåret. Även försäljningen av säsongskortet Gröna Kortet slog rekord med över 125 000 sålda kort.

Kolmården
Kolmårdens jubileumssäsong 2015 resulterade i ett historiskt besöksrekord. Året då djurparken uppmärksammade sitt 50:e verksamma år, blev också året då flertalet tidigare rekord krossades; fler säsongskort såldes än någonsin tidigare och den högsta besökssiffran någonsin noterades – totalt 685 140 gäster. Besöksprognosen för helåret har nu skrivits upp till 700 000 gäster, vilket skulle innebära en ökning med drygt 40 procent från fjolåret. Årets nyhet, Bamses Värld, är en förklaring till gästtillströmningen.

Efter två rekordår i följd redovisade Skandinaviens största vattenpark en lägre besökssiffra för 2015. Det regniga och kylslagna vädret i juni och juli avspeglades i gästantalet. Skara Sommarland besöktes 2015 av ca 230 000 gäster, vilket är en minskning med 22 procent från fjolåret. Då värmen väl kom i början av augusti strömmade gästerna till. Besökstappet kunde delvis hämtas igen men inte fullt ut. Gästnöjdheten ligger kvar på fortsatt höga nivåer under säsongen.

Furuvik
Furuviks besökssiffra har stigit med 10 procent jämfört med fjolåret. Totalt gästades parken av 263 431 besökare, vilket är den högsta siffran på över 30 år. Ökningen beror bland annat på en lyckad konsertsommar med flertalet starka artistbokningar. Då Tomas Ledin i slutet av augusti satte punkt för Furuviks konsertprogram 2015 resulterade konserten i det tredje publikrekordet under säsongen. Antalet sålda säsongskort har ökat med 20 procent från fjolåret.

Aquaria
Aquaria på Djurgården i Stockholm, har hittills välkomnat drygt 167 430 gäster, vilket är en ökning med 8 procent jämfört med i fjol. Aquaria har öppet på årsbasis och hade under våren, efter det mest omfattande förnyelsearbetet sedan verksamheten öppnade, nypremiär för sin tropiska havsutställning.

Hösten 2015
För det fjärde året i rad kommer Kolmården att ha öppet för Halloween-firande mellan den 28 oktober till den 1 november. Då kommer häxor och pirater att bjuda både stora och små på spöklik och kuslig underhållning. Tyrol på Gröna Lund kommer att duka upp till julbord och i januari flyttar Mamma Mia! The Party in på Tyrol.

Skara Sommarland är Skandinaviens största vattenpark. Skara Sommarland har utöver ett vattenland även en tivolidel och gokartbanor. Med 44 attraktioner, fyra restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, spel, kiosker och caféer är Skara Sommarland fyllt med upplevelser för hela familjen. 2014 hade Skara Sommarland ca 450 anställda under säsong, ca 300 000 besökare och omsatte ca 107 miljoner kr.

Skara Sommarland är en del av upplevelsekoncernen Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.