Cobra är årets nyhet på Skara Sommarland

Cobra är årets nyhet på Skara Sommarland

Årets stora attraktionsnyhet på 30-årsjubilerande Skara Sommarland är en intensiv och visuellt iögonfallande vattenattraktion där fyra personer tillsammans får uppleva känslan av viktlöshet. Den karaktäristiska formen har gett attraktionen dess namn, Cobra. Skara Sommarland har säsongspremiär den 6 juni.

Cobra är specialdesignad för Skara Sommarland och är den första attraktionen i sitt slag i Norden. I en 116 meter lång vattenrutschbana åker fyra personer vända mot varandra på en gummiflotte i form av en fyrklöver. Flotten färdas genom ett rör som plötsligt öppnar sig, varpå en jättevägg uppenbarar sig likt en våg som man sveps med på. Besökare delar därmed känslan av viktlöshet tillsammans med vänner eller familjemedlemmar.

Med Cobra spetsar vi till vår vattenpark rejält. Vi är överlyckliga över att kunna erbjuda modiga gäster i alla åldrar en vattenattraktion att uppleva tillsammans, säger Hans Ericsson, vd för Skara Sommarland.

Investeringen uppgår till totalt 15 miljoner kronor och är en av de största satsningarna i
parkens historia.

Ett besök på Skara Sommarland är en fantastisk upplevelse av tivoli och äventyrsbad för hela familjen. Cobra är det perfekta tillskottet till vattenparken. Med sin kombination av fart, fallhöjd
och känsla av viktlöshet får åkarna i Cobra en vattenupplevelse som få har varit med om,
säger Johan Tidstrand, Parks and Resorts huvudägare.

Ytterligare nyheter till jubileumssäsongen kommer att släppas under våren. Det står redan klart att Skara Sommarland kommer att återuppta sin roll som konserterarrangör under kommande säsong. Bland annat är Sean Banan klar för en spelning i parken den 14 juni.

För mer information, kontakta Hans Ericsson, vd, på tfn: 010-708 80 08 eller email hans.ericsson@sommarland.se.

Pressbilder finns att ladda ner på bilder.parksandresorts.com/skarasommarland.

Fakta om Cobra

Investering:15 miljoner kronor
Längd: 116 meter
Längdgräns: 120 cm
Kapacitet per timme: ca 500 personer
Placering i vattenparken: Mellan Racer och Racing Hill
Höjd våg: ca 13 meter
Vattenflöde: 19m3/minut (1140m3/h)
Tillverkare: Proslide (Kanada)

Skara Sommarland är Skandinaviens största vattenpark. Skara Sommarland har utöver ett vattenland även en tivolidel och gokartbanor. Med 44 attraktioner, fyra matställen samt ett varierat utbud av lotterier, spel, kiosker och caféer är Skara Sommarland fyllt med upplevelser för hela familjen. 2013 hade Skara Sommarland ca 450 anställda under säsong och gästades av drygt 300 000 besökare. Skara Sommarland är en del av upplevelsekoncernen Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.