Racer - Årets nyhet på Skara Sommarland

Racer - Årets nyhet på Skara Sommarland

Nu har bygget av Skara Sommarlands nya vattenattraktion Racer påbörjats. Racer är en 90-meter lång vattenrutschbana som kommer att stå klar till Skara Sommarlands premiär den 2 juni. Besökare kan räkna med en fartfylld och svindlande upplevelse i fyra filer som ska locka fram både tävlingsinstinkt och skratt.

Under de senaste åren har Skara Sommarland arbetat intensivt för att man ska kunna erbjuda sina besökare en bred och väderoberoende upplevelse. Idag har Skara Sommarland därför ett brett utbud av aktiviteter. Från tempererade vattenäventyr till svindlande berg- och dalbanor, en upprustad tivolidel för alla åldrar, gokartbanor och våghalsig parkunderhållning. Inför årets säsong satsar man emellertid åter på kärnverksamheten - en vattenpark i världsklass.

Inför kommande säsong vill vi utveckla vattenparksdelen. Med Racer som är den enda vattenrutschbanan i sitt slag i Sverige vill vi befästa vår position som Skandinaviens ledande kombinerande vatten- och nöjespark, säger Johan Hedihn, vd på Skara Sommarland.

Bygget av Racer har redan påbörjats och beräknas vara klart lagom till att Skara Sommarland öppnar för säsongen den 2 juni. Racer som placeras på den plats där Surfing Hill tidigare stod har en fallhöjd på 14 meter och är 90 meter lång.

Vattenattraktionen är fyrfilig och eftersom den är utrustad med ett välutvecklat tidtagningssystem kommer man att kunna utmana familj och vänner på fartfyllda och svindlande äventyr nedför. Mattburna besökare kommer att kunna uppnå en topphastighet på uppåt 30 km i timmen innan de korsar den checkerflagsmönstrade målgången.

Hastighet: 28 kilometer/timme
Längd: 90 meter
Fallhöjd: 14 meter
Kapacitet: 500 personer i timmen
Tillverkare: Proslide

För mer information kontakta Johan Hedihn, vd på Skara Sommarland, på telefonnummer: 0511-77 03 00 eller via email: johan.hedihn@sommarland.se.

Skara Sommarland är Skandinaviens största vattenpark. Skara Sommarland har utöver ett vattenland även en tivolidel och gokartbanor. Med 44 attraktioner, fyra restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, spel, kiosker och caféer är Skara Sommarland fyllt med upplevelser för hela familjen. 2011 hade Skara Sommarland ca 450 anställda under säsong, ca 300 000 besökare och omsatte 90 miljoner kr. Skara Sommarland är en del av upplevelsekoncernen Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.