Skara Sommarland får ny vd

Skara Sommarland får ny vd

Den 1 oktober tillträder Skara Sommarlands nye vd Janne Nilsson. Janne har arbetat med ledarskap i flera olika befattningar och branscher, bland annat inom idrottsrörelsen, militären, civilt flyg och träindustrin. Han kommer närmast från en tjänst som vd på träindustribolaget Moelven.

– Med Janne får Skara Sommarland en väldigt kunnig och engagerad ledare med ett stort tekniskt intresse och gedigen erfarenhet. Därtill har han ett stort hjärta för Skaraborg, vilket är viktigt för Skara Sommarlands fortsatta utveckling, säger Christer Fogelmarck, koncernchef på Parks and Resorts, Skara Sommarlands ägare.

Med en bakgrund som löjtnant i det svenska flygvapnet, senare utbildningsansvarig inom delsystem på JAS Gripen och därefter ansvarig för motorprovningen på Volvo Aero är Janne Nilsson välbekant med tekniska drivsystem. Något som kommer till användning i en nöjespark med 45 attraktioner. Han har arbetat med ledarskap under större delen av sitt yrkesliv och kommer närmast från en tjänst som vd för träindustribolaget Moelven där han har varit i 9 år.

Den 1 oktober tillträder Janne Nilsson som vd för Skandinaviens största vattenpark. Första gången han arbetade i parken var i slutet av 80-talet, då som arbetsledare på campingen. Men faktum är att hela familjen har erfarenhet av att jobba på Skara Sommarland. Jannes fru jobbade i en av parkens kiosker under 80-talet och nästa generation har redan tagit klivet in i verksamheten. Både dottern Stina och sonen Oskar arbetar i år som säsongsmedarbetare i parken. Det var på Stinas inrådan som Janne bestämde sig för att söka VD-posten på Skara Sommarland.

– Hon tyckte att rollen skulle passa mig och hon har rätt. Jag har många positiva minnen från Skara Sommarland, både som besökare och från tiden då jag arbetade på campingen. Parken har förändrats mycket sedan jag jobbade där under 80-talet. Nu ser jag fram emot att fortsätta driva utvecklingen av regionens bästa besöksmål tillsammans med Skara Sommarlands medarbetare, säger Janne Nilsson.

Janne Nilsson tillträder den 1 oktober.

Fakta om Janne Nilsson
Ålder: 48 år.
Familj: Fru och två barn, 18 och 16 år.
Bakgrund: Har en yrkesbakgrund som militär flygtekniker. Har bland annat varit utbildningsansvarig för JAS Gripen, chef för motorprovningen på Volvo Aero, teknisk chef på fraktflygbolag och nu senast vd på Moelven List. Växte upp på en bondgård i Synnerby utanför Skara.
Favoritattraktion på Skara Sommarland: Cobra.
Intressen: Engagerad i idrottsrörelsen. Blev häromåret utsedd till Årets tränare i Skara för sina insatser i Skara handbollsklubb.

För mer information, kontakta Emma Edqvist, Emma Edqvist, marknadschef på Skara Sommarland, på email emma.edqvist@sommarland.se eller på telefon: 010-708 80 14.

Skara Sommarland är Skandinaviens största vattenpark. Skara Sommarland har utöver ett vattenland även en tivolidel och gokartbanor. Med 45 attraktioner, fyra restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, spel, kiosker och caféer är Skara Sommarland fyllt med upplevelser för hela familjen. 2015 hade Skara Sommarland ca 450 anställda under säsong och gästades av ca 230 000 besökare.

Skara Sommarland är en del av upplevelsekoncernen Parks and Resorts, Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.