Ann – en kvinna som inte sitter still

Ann – en kvinna som inte sitter still

Ann Pedersens passion för jakt är inget hon ärvt. Faktum är att ingen i den närmaste familjen har jagat. Det är ett intresse som har vuxit fram hos henne.

Ann kommer från Kibæk, en liten stad utanför Herning. Hon är 26 år och älskar jakt och friluftsliv. Hon har även varit med i den danska serien Ensam i Vildmarken för några år sedan.

Hästtjejen blir jägare

Ända sedan Ann var fem år gammal har hon älskat hästar. Hon blev en duktig ryttare och spenderade all sin fritid i stallet. Hon var med på Hubertusjakter och fascinerades av de vältränade hästarna och det var dessa jakter som fick henne att börja fundera på att bli jägare.

När Ann fyllt 18 år fick hästarna dock mindre betydelse och hon funderade på vad hon ville göra i framtiden. I sällskap med flera andra värnpliktiga gick hon en fyra månaders utbildning vid Jutlands Dragonregemente i Holstebro. Hon fick kunskap om olika typer av vapen och intresset för skytte började växa fram. En släkting hjälpte Ann att få sin jägarexamen och på den vägen är det.

Ann har från första början varit med i olika nätverk med andra jägare, både i Danmark och internationellt. Hon skapade tidigt sin Instagram-profil ”Hunting_Ann” som idag har mer än 16 000 följare från hela världen.

När hon inte sitter i ett jakttorn eller smyger runt i skogen går Ann Pedersen en utbildning där hon räknar med att hennes erfarenhet från försvaret och vapenhanteringen kommer till användning.

Kvinnliga jägare

Ann uppskattar mycket den gemenskap hon upplever bland jägare och hon tycker det är särskilt roligt att andelen kvinnliga jägare ökar.

– Kvinnor har ett lite annorlunda förhållningssätt till jakt, skrattar hon när vi träffar henne under en resa i Sverige, där hon och fem andra jagar rådjur och vildsvin.

– Det är mer avslappnat. Mindre konkurrens. Inte för att män inte också stöttar varandra, men jag tycker helt klart att vi kvinnor är bättre på det, säger hon och hennes vänner håller med.

– Vi är lika motiverade att komma hem med något, men samtidigt har vi ett större fokus på gemenskapen.

Samtalet går snart in på kvällsmaten – en köttfri pastasås. För de första jaktdagarna har tyvärr inte gett något. De skrattar lite och tittar på klockan. Snart ska de gå och lägga sig, för ikväll ska de ut i skogen för att hitta vildsvin.

Vi förstår vad Ann menar när hon pratar om gemenskap. Här sitter sex jägare som tar sig an uppgiften tillsammans som ett lag.

Tar hand om sin hörsel

Ann har alltid använt hörselskydd, både på skjutbanan och när hon jagar.

– Mina öron klarar faktiskt inte av att jag skjuter utan hörselskydd. Jag sköt första gången utan och det ringde i mina öron i 10 minuter. Sedan dess har jag aldrig avlossat ett skott utan att använda hörselskydd.

– Den äldre generationen är kanske inte så bra på att använda hörselskydd, men jag tror att de yngre är bättre på att ta hand om sin hörsel. Det finns alltid några som tror att de är lite coolare, men hur coolt är det att skada hörseln när man är i 20-årsåldern?

Om du skulle uppleva att du börjat höra sämre så är ett bra första steg att göra ett hörseltest online, det kan du göra kostnadsfritt här: Gör vårt online-hörseltest på tre minuter | Phonak

Ut i världen

Jakten tar Ann ut i världen. Hon åker ofta till Sverige för att jaga, men har även varit i Spanien och Norge. Snart går resan till Belgien där hon ska jaga rådjur och vildsvin.

För Ann är en kvinna som inte sitter still.