”Det här vill vi ha i alla klassrum”

”Det här vill vi ha i alla klassrum”

På Glanshammars skola utanför Örebro används ljudutjämningssystemet Roger SoundField i nästan all undervisning. Lärarna som nu använt systemet under 1,5 år säger att de har fått ett lugnare arbetsklimat i klassrummet. Alla elever kan numera höra vad som sägs – och läraren sparar sin röst.

- Sen jag började använda systemet behöver jag inte anstränga rösten på samma sätt som jag gjorde tidigare, eftersom ljudet når ut så bra. Jag jobbar med min röst och ändrar olika tonlägen, men jag behöver ju inte höja och sänka min röst på samma sätt, säger läraren Jessika Larsson.

På skolan går ungefär 375 elever i klasser mellan F–6 och personalstyrkan räknas till 50 vuxna. Genom en förälder kom man i kontakt med ljudutjämningssystemet Roger SoundField. Skolledningen blev nyfiken och fick möjligheten att prova. Rektorn Katarina Hammarström berättar att Roger SoundField nästan genast innebar en positiv förändring där lärarens viktigaste verktyg, rösten, numera används mer hållbart. Man når också ut till eleverna på ett helt annat sätt än tidigare – även de som sitter längst bak i klassrummet hör bra. I nuläget finns Roger SoundField i fem klassrum och i idrottssalen, fler installationer är dessutom planerade.

Mer om Roger SoundField: Roger SoundField, klassrumsförstärkning | Phonak

Underlättar delaktighet och fokus

Roger SoundField påverkar framförallt undervisningen genom att klassrummets 25–30 elever på ett enkelt sätt blir delaktiga, och slipper tappa fokus som tidigare. Barn är barn och det är lätt att börja pilla med något annat om man sitter längre bak i klassrummet och inte hör läraren fullt ut. Med Roger SoundField är lärarens röst tydlig och närvarande för alla. Och eleverna använder systemets handmikrofoner när de ska samtala, redovisa eller svara på frågor.

- Gensvaret från lärarna är att alla vill ha det i sina klassrum! Efterfrågan är stor även bland eleverna. De känner numera att systemet är helt naturligt i deras lärmiljö, säger rektor Katarina Hammarström.

Läraren kan använda rösten på rätt sätt

Idrottsläraren Sarah Haponski berättar att ljudutjämningssystemet underlättar när hon ger instruktioner. Samtidigt som ljudvolymen har blivit lägre har idrottslektionerna blivit både lugnare, effektivare – och roligare. Sarah menar att arbetsmiljön blir mycket bättre med Roger SoundField, och att röstansträgningen radikalt förändrats till det bättre.

- Min röst är mitt arbetsverktyg och ska hålla ett långt arbetsliv. Roger SoundField är en gamechanger – jag slipper ropa och kan spara rösten.

Både Jessika och Sarah ser bara fördelar med systemet. De använder båda sina röster på ett mer hållbart sätt.

- Att fånga elevernas uppmärksamhet är dessutom väldigt mycket lättare med Roger SoundField, säger Jessika.

De upplever också att systemet är enkelt att använda. De behöver inte göra några förberedelser innan lektionen utan det är bara att hänga på sig mikrofonen och trycka på start-knappen. Dessutom finns ett klassrum fullt av elever som uppskattar systemet och gärna uppmärksammar läraren på om hen glömt sätta igång det.