Iben, hittade en enkel lösning för att spara sin röst i klassrummet.

Lärare löste problemet med att höras i klassrummet

Lärare riskerar att få röstproblem i klassrum med dålig akustik, eftersom de måste tala högre än vanligt. Det kan orsaka dålig kommunikation med eleverna, men också sjukskrivning för de berörda lärarna. Men nu finns en teknisk lösning som sparar lärarnas röster.

Klassrum med dålig akustik är ansträngande för rösten hos läraren som undervisar. Faktiskt så mycket att det kan orsaka spänningar och stress hos de lärare som måste tala högre än vanligt. Det problemet har lågstadielärare Iben Lund Abrahamsen också upplevt. Men istället för att bara flytta till ett annat klassrum bestämde hon sig för att hitta en lösning på problemet och den lösningen vill hon nu att andra skolor också ska kunna få nytta av.

– Jag fick plötsligt problem med att svälja och spänningarna i nacken gav mig andningsproblem och därför gick jag till en öron-, näsa- och halsläkare. Det konstaterades att det inte fanns något fel, förutom att musklerna i nacken var spända. Jag började fundera och kom fram till att jag samtidigt hade börjat undervisa i ett större klassrum med sämre akustik. Jag kunde egentligen få ett annat klassrum, men kände att jag bara sköt över problemet på någon annan som skulle tvingas undervisa i de dåliga lokalerna, säger Iben.

Tvingas tala högre

I de akustiskt dåliga lokalerna tvingas Iben tala högre än vanligt, även om barnen är väldigt tysta. Samtidigt har skoldagarna blivit längre och med fler inkluderade barn ställs kravet på att talet ska höras högre och tydligare samt att en stor del av undervisningen sker i diskussionsform.

Iben började träna rösten (eller snarare använda magmusklerna) hos en logoped samt fick sjukgymnastik för att träna struphuvudet. Behandlingen hjälpte, men orsaken till röstproblemen fanns kvar, den dåliga akustiken i klassrummet.

Lösningen fanns nära

Av en slump berättade en kollega att hennes man arbetade med hörseltekniska hjälpmedel hos en lokal elfirma som kanske hade någon utrustning som kunde hjälpa henne. De installerade en ny utrustning, Roger Dynamic SoundField, ett ljudutjämningssystem som består av en mikrofon och två högtalare från Phonak.

Redan efter en vecka upplevde Iben stor skillnad. Spänningarna i nacken försvann och hennes röst var inte längre överansträngd.

– Barnen tycker det är bra att kunna höra mig bättre och säger till mig att använda systemet om jag har glömt att starta det. För mig är det ett lika viktigt verktyg som en penna. Men den största fördelen är att eleverna lyssnar betydligt bättre nu eftersom de kan höra mig ordentligt, säger Iben.