”Jag tror faktiskt inte att jag skulle klara av mitt arbete om jag inte hade haft mikrofonerna och risken för utbrändhet hade varit stor utan mina hjälpmedel”, säger Dorthe Sørensen

”De får mitt liv att fungera”

Dorthe Sørensen har levt med en hörselnedsättning under större delen av sitt liv. ”Jag har något som kallas moderat nedsatt hörsel. I mitt fall innebär det att jag har något sämre hörsel på mitt vänstra öra än jag har på mitt högra”, säger hon och berättar vidare att Select och Table Mic II är hjälpmedel som får hennes vardag att fungera mycket bättre.

Dorthe är 56 år och arbetar som terapeut för unga missbrukare och hennes dagar är fyllda med samtal och möten. ”Jag har glädje av mina mikrofoner varje dag. De är uppkopplade hela tiden oavsett om jag sitter i enskilda samtal, i möten med flera personer eller när jag pratar i telefon”, säger hon.

Att slippa anstränga sig för att höra
En vanlig dag på jobbet består av både en-till-en-samtal med de unga, nätverksmöten och emellanåt stora personalmöten där upp till 25 människor kan delta. Och ju större möten desto större krav på att mikrofonerna är på plats för att det ska fungera för Dorthe. ”Egentligen klarar jag mig inte utan mikrofonerna vid något samtal, men när många människor samlas är jag ännu mer beroende av dem. I enskilda möten använder jag Select och om det är ett större möte använder jag två eller tre Table Mic II”.

Dorthe berättar att det som är mest utmanande är kvällsmöten och gruppbehandlingar där många pratar i munnen på varandra och det blir en stimmig miljö. ”Det ställer extra höga krav på mig som har en hörselnedsättning, och det i kombination med att jag har varit igång hela dagen gör att det blir ansträngande för mig”, säger hon.

Hon menar att hon inte hade fått sitt arbetsliv att fungera om hon inte hade haft tillgång till de hjälpmedel som hon använder idag. Att anstränga sig för att höra vad som sägs i varje arbetssituation hade tagit allt för mycket på krafterna. ”Jag tror faktiskt inte att jag skulle klara av mitt arbete om jag inte hade haft mikrofonerna och risken för utbrändhet hade varit stor utan mina hjälpmedel”, säger hon.

Berättar gärna
Dorthe berättar om sin hörselnedsättning för alla som hon möter i sitt arbete. Hon tycker att det är mycket bättre att vara öppen om den och visa vilka hjälpmedel som finns. ”Många är nyfikna och många blir också förvånade över vilken fin teknik det finns idag. En teknik som gör mitt arbete mycket enklare”, säger hon.

Och det är inte bara Dorthe som märker de positiva skillnaderna. Hon har fått mycket positiv feedback från både sin chef och sina arbetskamrater som tycker att hon känns mer närvarande idag än tidigare. Något som självklart hänger samman med att hon nu kan höra allt som sägs utan att behöva anstränga sig.

Större frihet och bättre fritid
Men det är självfallet inte bara i arbetslivet som Dorthe märker skillnad. Även fritiden påverkas positivt av de hjälpmedel hon använder.

”Idag har jag mycket mer energi över till annat när jag kommer hem från jobbet. Som styrketräning och yoga till exempel”, säger hon och berättar att hon ofta lägger en mikrofon på golvet under yoga-passet så att hon enkelt kan höra vad instruktören säger. Ibland har instruktören också en mikrofon på sig som gör att rösten förstärks ytterligare. ”Det fungerar perfekt och yoga är ju i ett lugnt tempo, så jag hinner med även om jag ofta är ett par sekunder efter de andra”, säger hon.

Fördelarna är många
”Det bästa med mikrofonerna är att mitt liv fungerar alldeles utmärkt både på jobbet och på fritiden”, säger hon. Att hon kan koncentrera sig på vad som sägs istället för att lägga all sin koncentrentation på att överhuvudtaget höra förenklar livet. ”Och att jag kan sätta en mikrofon på mina barnbarn när de sitter i baksätet på bilen gör att jag enkelt kan höra vad de säger. Det är också fantastiskt”.