Sony lanserar 8K HDR LED-TV i superstorlekar

Sony lanserar idag två nya TV-modeller i MASTER-serien, ZG9 samt AG9. ZG9 8K HDR Full Array LED, kommer att finnas tillgänglig i storlekarna 98 respektive 85 tum, och AG9 4K HDR OLED, i storlekarna 77, 65 respektive 55 tum.

Sonys MASTER-serie har den bästa tillgängliga bildkvaliteten för hemmabruk och förmedlar bilder i enlighet med skaparnas visioner. Båda modellerna har den senaste generationens bildprocessor, X1 Ultimate, för exakta detaljer och utmärkt kontrast. X1 Ultimate har en unik algoritm för 8K som kan analysera varje objekt i bilden på ett intelligent sätt, vilket resulterar i en enastående detaljrikedom.

Ljudet är också en viktig del av tv-upplevelsen dår båda ZG9 och AG9 har den nya Sound-from-Picture Reality, som återger ljudets läge på skärmen, så att exempelvis tal tycks komma direkt ifrån en skådespelares mun.

ZG9 - superstora TV-apparater

Större TV-apparater blir allt mer populära och därför lanserar Sony nu nya ZG9 i både en 98- och en 85-tumsstorlek. För att kunna ge en extra hög bildkvalitet introducerar Sony extra upplösning med sin första 8K HDR-TV till konsumenter. Den ger fyra gånger så många pixlar som 4K (eller 16 gånger bättre upplösningen än Full HD), vilket resulterar i en mer fördjupad tittarupplevelse med praktiskt taget ingen pixeldifferentiering.

Men det är inte bara upplösningen som spelar roll. Den kraftfulla bildprocessorn X1 Ultimate har optimerats för att hantera 8Ks 33 miljoner pixlar och gör det möjligt för den nyutvecklade 8K X-Reality PRO att skala upp allt innehåll till nära på äkta 8K-kvalitet.

Dessutom har en helt ny och dedikerad 8K-teknik utvecklats för ZG9-serien.

- Backlight Master Drive har Full-Array med bakgrundsbelysning med lokala dimningszoner och ultratäta LED-moduler som styrs individuellt och levererar enastående kontrast med kraftfull ljusstyrka och svärta.

- 8K X-Tended Dynamic Range PRO höjer ljusstyrkan på ett smart sätt i de områden där den behöver förstärkas.

Ljud är en annan viktig faktor när TV-apparaterna blir större. Baserat på OLEDs Acoustic Surface Audio har Sony utvidgat konceptet till ZG9 Full Array LED-TV med Acoustic Multi-Audio. För att leverera upplevelsen Sound-from-Picture Reality utnyttjar nya Acoustic Multi-Audio i ZG9 fyra framåtriktade högtalare, två nere samt två uppe på skärmen, vilket gör att ljudet verkar komma från skärmen istället för från högtalarnas placering. Dessutom har ZG9 inställningen TV Centre Speaker Mode för att ge en hemmabioupplevelse, där TV:n blir mitthögtalaren. Dessutom förbättras ljudupplevelsen med Dolby Atmos (som blir tillgänglig i en kommande programvaruuppdatering.)

ZG9 har också X-Wide Angle för att säkerställa bildkvaliteten oberoende av betraktningsvinkel. X-Motion Clarity, som minimerar rörelseoskärpan utan att göra avkall på skärmens ljusstyrka.

AG9 - 4K HDR OLED-TV

Bilder kommer till liv med den mycket breda betraktningsvinkeln, de distinkta kontrasterna och OLED-teknikens absoluta svärta. Över 8 miljoner självlysande pixlar styrs exakt och individuellt av bildprocessorn X1 Ultimate där Pixel Contrast Booster ger mer färg och kontrast i ljusa områden som visar bilder och färger helt enligt skaparens vision.

Acoustic Surface Audio+ ger en uppslukande ljudupplevelse där ljudet kommer från hela skärmen samt att TV Centre Speaker Mode ger möjligheten att använda TV:n som mitthögtalare i ett hemmabiosystem.

AG9 är mycket tunn och när den monteras på väggen med väggfästet SU-WL850 (som finns tillgängligt separat) hamnar den mycket nära väggen.

För bästa möjliga bildkvalitet kombinerar AG9 klarheten hos 4K med ljusstyrkan, färgen och detaljer hos HDR (High Dynamic Range). Både ZG9 och AG9 har Netflix Calibrated Mode, Dolby Vision och Dolby Atmos så att de kan leverera upplevelsen precis som skaparen tänkt sig.

Användarupplevelse

Både ZG9 Full Array LED och AG9 OLED har Sony Android TV som stöder ett brett utbud av appar från Google Play. För att göra TV:n och hemmet ännu smartare, har ZG9 och AG9 Google Assistant med inbyggda mikrofoner som frigör användarens händer.

Sony Android TV kommer även att vara kompatibelt med Apple AirPlay 2 och HomeKit. AirPlay 2 möjliggör strömning från iPhone, iPad och Mac direkt till TV:n. Användare kan även titta på film och serier från iTunes och andra video-appar, titta på bilder, spela musik eller lyssna på podcasts på TV:n och AirPlay 2-högtalare i hemmet. Med HomeKit kan användaren enkelt och säkert styra sitt smarta hem på Apple-enheter via Siri eller appen ”Hem”. TV:n kan läggas till i hem-appen och inkluderas i scenarios eller automatiseringar med andra HomeKit-tillbehör. Till exempel kan användare skapa ett filmkvälls-scenario i appen för att enkelt kunna sätta på sin smart TV och dimra belysningen genom att be Siri använda scenariot. Stöd för Airplay 2 och HomeKit kommer lanseras till modellerna ZG9, AG9, XG95 och XG85 under 2019.

En ny smart fjärrkontroll gör det möjligt för tittarna att styra sina anslutna enheter utan att byta mellan olika fjärrkontroller. Ett nyutvecklat användargränssnitt ger enhetlig och snabb åtkomst till favoritappar och inställningar.

Utöver ZG9 och AG9, meddelar Sony att AG8 4K HDR OLED, XG95/XG90 4K HDR Full Array LED, XG85 4K HDR LED och WG6 Full HD HDR LED-TV, också kommer att bli tillgängliga under 2019.

MASTER-serien ZG9 8K HDR Full Array LED TV (98- och 85-tumsmodellerna) har:

• Bildbehandlingsprocessorn X1 Ultimate och 8K X-Reality PRO, vilket gör att bilderna blir skarpare och förfinas i realtid, samt skalar upp bildkvaliteten till nära på äkta 8K.
  • Backlight Master Drive, full-array LED bakgrundsbelysning som kombinerar individuellt styrda LED-moduler för 8K, för djup svärta, starkare ljus och mer livfulla färger.
  • 8K X-tended Dynamic Range PRO som garanterar 20 gånger bättre kontrast än vanliga LED-TV.
  • Acoustic Multi-Audio med fyra framåtvända högtalare, som tillsammans med Sonys Sound-from-Picture Reality gör att handling och ljud följer varandra exakt.
  • TV Centre Speaker Mode.
  • X-Wide Angle som minimerar färgförändringen när TV:n betraktas ifrån sidan
  • X-Motion Clarity återger snabba rörelser klart och jämnt.
  • Netflix Calibrated Mode som förmedlar skaparens vision direkt till TV:n.
  • Dolby Vision som gör bilderna mer levande och Dolby Atmos som fyller rummet med uppslukande surroundljud.
  • Android-TV med hands-free röststyrning
    via Google Assistant.
  • En smart fjärrkontroll som du styr anslutna enheter via HDMI.
  • Kommer att uppdateras till HDMI 2.1 med stöd för upplösningen i 8K och 4K High Frame Rate i en och samma kabel.

MASTER-serien AG9 4K HDR OLED TV (77-, 65-, och 55-tumsmodellerna) har:

• Bildprocessorn X1 Ultimate, som ger en ultimat 4K HDR-upplevelse med hjälp av följande tekniker: Object-based Super Resolution, Object-based HDR remaster, Super Bit Mapping 4K HDR och Dual Database processing.
  • En OLED-panel med Pixel Contrast Booster, där 8 miljoner självlysande pixlar och Sonys originalkontrollenhet för OLED ger en avsevärt högre visuell upplevelse med enastående svärta, autentiska färger och en bred tittarvinkel.
  • Acoustic Surface Audio+ ger ett mäktigt ljudfält som kommer från två aktuatorer samt två subwoofers vilket förbättrar upplevelsen.
  • TV Centre Speaker Mode.
  • Erbjuds med tunn väggmontering.
  • Netflix Calibrated Mode som förmedlar skaparens vision direkt till TV:n.
  • Dolby Vision som gör att bilden kommer till liv och Dolby Atmos som fyller rummet med uppslukande surroundljud.
  • Android-TV med hands-free röststyrning via Google Assistant.
  • En smart fjärrkontroll som du styr anslutna enheter med via HDMI.

AG8-serien OLED 4K HDR TV (65- och 55-tumsmodellerna) har:

• 8 miljoner självlysande pixlar och Sonys originalkontrollenhet för OLED, som ger en avsevärt högre visuell upplevelse med enastående svärta, autentiska färger och en bred betraktningsvinkel.
  • 4K HDR-bildprocessorn X1 Extreme med Object-based HDR remaster, Super Bit Mapping 4K HDR och Dual Database processing.
  • Acoustic Surface Audio, som ger bra ljud direkt från TV-skärmen.
  • Dolby Vision som gör att bilden kommer till liv.
  • Android-TV med inbyggd Google Assistant.

XG95-serien (85-, 75-, 65- och 55-tumsmodellerna) 4K HDR Full Array LED TV har:

• Bildprocessorn X1 Ultimate, som ger en utmärkt 4K HDR-upplevelse med hjälp av följande tekniker: Object-based Super Resolution, Object-based HDR remaster, Super Bit Mapping 4K HDR och Dual Database processing.
  • Full-array bakgrundsbelysning med lokal dimning och X-tended Dynamic Range PRO som garanterar 6 gånger bättre kontrast än vanliga LED-TV.
  • Acoustic Multi-Audio med Sound Positioning Tweeters som ger Sonys Sound-from-Picture Reality-upplevelse.
  • X-Wide Angle som minimerar färgförändringen när TV:n betraktas ifrån sidan (tillgängligt i 85- and 75-tumsmodellerna).
  • X-Motion Clarity som återger snabba rörelser klart och jämnt.
  • Netflix Calibrated Mode som förmedlar skaparens vision direkt i TV:n.
  • Android-TV med röststyrning via Google Assistant.
  • En smart fjärrkontroll som du styr anslutna enheter med via HDMI.

XG90-serien 4K HDR Full Array LED TV (49-tumsmodellen) har:

• Bildprocessorn X1 Extreme, som ger en utmärkt 4K HDR-upplevelse med hjälp av följande tekniker: Object-based HDR remaster, Super Bit Mapping™ 4K HDR and Dual Database processing.
  • X-Motion Clarity återger snabba rörelser klart och jämnt.
  • Dolby Vision som gör att bilderna kommer till liv.
  • Android TV med inbyggd Google Assistant.

XG85-serien 4K HDR LED TV (85-, 75-, 65- och 55-tumsmodellerna) har:

• 4K HDR-bildprocessorn X1 som ger mer djup, textur och naturliga färger med Object-based HDR remaster-tekniken.
  • TRILUMINOS Display ger ytterligare förbättringar för exakt färgåtergivning.
  • Android TV med inbyggd Google Assistant.
  • En smart fjärrkontroll som du styr anslutna enheter med via HDMI.

WG6-serien Full HD HDR LED TV (50- och 43-tumsmodellerna) har:

• Bildprocessorn X-Reality PRO som skalar upp varje pixel för otroligt klar bild.
  • ClearAudio+ som finjusterar TV-ljudet.
  • Förnyat användargränssnitt för snabbare nätverksinstallation och enklare sökning efter innehåll och appar.
  • YouTube-knapp på fjärrkontrollen som ger direkt tillgång till YouTube.

Prissättning och tillgänglighet

Pris och tillgänglighet kommer att meddelas senare.

• ces2019
  • tv