Sony lanserar världens minsta resekameror med stort zoomomfång, möjlighet att filma i 4K och uppgraderad bildprocessor

Sony utökar sin Cyber-shot-serie med de nya resekamerorna DSC-HX99 och DSC-HX95. Modellerna har världens minsta*1 kamerahus och ett zoomomfång från 24mm*2 till 720mm*2. Utöver möjlighet att filma i 4K*3 har kamerorna även en kraftfull BIONZ X-bildprocessor i kombination med ett front-end LSI som levererar kontinuerlig höghastighetsfotografering på upp till 10fps, med en buffertgräns på upp till 155 bilder*4. Kamerorna har dessutom autofokus på 0,09 sekunder*5 och funktioner som ögon-AF, RAW-format, touch-fokus/touch-slutare och inhämtning av platsdata*6 via Bluetooth.

ZEISS Vario-Sonnar T* 24-720mm högförstoringszoom ger kamerorna ett brett zoomomfång perfekt för fotografering på resan eller till vardags. Bildstabilisering med Optical SteadyShot parerar effektivt suddighet från skakningar vid telefotografering för hand. Kamerorna är även utrustade med en zoomassistent vilken gör det möjligt för användaren att tillfälligt zooma ut och visa ett bredare område vid telefoto.

HX99 och HX95 filmar i 4K med full pixel-utläsning och utan pixel-binning. Detta gör att detaljer återges vackert och risken för interferensmönster och rasterhackande reduceras. De nya modellerna kan filma snabbrörliga objekt med high-fram rate HD-filmning*7 på upp till 100fps*8 för imponerande återgivning i slow-motion. Med ISO6400*9 möjliggörs också fotografering i mörka miljöer.

Intuitiv och lättanvänd
Med touch-fokus- och touch-slutar-funktionen kan fotografen snabbt välja fokusobjekt. Pekskärmen kan även användas för ett jämnt fokuspunktsbyte vid användning av den utdragbara OLED Tru-Finder. Med hjälp av My Menu kan både HX99 och HX95 personifieras med anpassade menyer. HX99 har dessutom en anpassningsbar kontrollring runt objektivet.

Kamerorna har en 180-graders vridbar skärm och ett förbättrat grepp för hög stabilitet. Via Bluetooth kan kamerorna kopplas till en smartphone för platsdatahämtning*6 och små Proxy-inspelningar kan enkelt överföras till smartphones eller laddas upp för snabb delning.

Tillgänglighet

HX99 finns tillgänglig i oktober 2018 till ett cirkapris på 5.700 kr.

HX95 finns tillgänglig i oktober 2018 till ett cirkapris på 5.500 kr

För mer information, besök Sony.se: HX99/HX95

• cyber-shot

*1: Bland digitala kameror med fast objektiv, inbyggd sökare och telefoto 700mm eller mer (bildvinkel motsvarande 35mm), enligt Sonys marknadsundersökning utförd i augusti 2018

*2: Bildvinkel motsvarande 35mm

*3: 3840 x 2160 pixlar. Kontinuerlig inspelningstid är cirka 5 minuter och kan variera beroende på inspelningsmiljö

*4: Med "Continuous shooting mode”: ”Speed Priority Continuous Shooting" och "Image quality: Fine”.

*5: CIPA standard, interna mätningar, på f=4.25mm (wide-end), EV8.5, Program Auto, AF area: Wide, NTSC mode

*6: Kan anslutas till smartphones via Bluetooth (vid datum för pressmeddelande, 30 augusti 2018):
Android smartphones: Android 5.0 eller senare
Phone/iPad: iPhone 4S eller senare/iPad 3e generationen eller senare.

*7: Klass 10 eller högre micro SDHC/SDXC minneskort krävs för att spela in film i XAVC S-format. UHS-I (U3) krävs också för inspelning på 100Mbp.

*8: PAL. 120fps i NTSC

*9: När utökat ISO känslighet är aktiverad