Sony presenterar HT-A9 och sätter en ny standard för surroundljud

• Sonys unika 360 Spatial Sound Mapping-teknik levererar deras bredaste surroundljud någonsin
  • Njut av ett trådlöst och flexibelt hemmabiosystem som passar alla vardagsrum
  • Aktivera Sound Field Optimization för en omslutande lyssningsupplevelse, anpassad för ditt rum

Sony introducerar idag HT-A9, en ny standard för surroundljud där du, din familj och dina vänner kan uppleva 360 Spatial Sound för en helt ny nivå av ljudupplevelse.

Sonys unika 360 Spatial Sound Mapping-teknik

Med HT-A9 upplever du ljud från alla håll tack vare Sonys revolutionerande 360 Spatial Sound-teknik. Funktionen Sound Field Optimization mäter varje individuella högtalares relativa höjd och position samt integrerar ljudvågorna för att skapa upp till tolv fantomhögtalare från endast fyra högtalare, vilket ger en 360-graders ljudupplevelse.

Nya HT-A9 levererar Sonys bredaste ljudfält någonsin. Tack vare fantomhögtalarna blir ljudfältet i rummet bredare och mer omslutande. Helt omgiven av det omsorgsfullt optimerade ljudfältet kommer du att höra varje djurvrål och vindpust som om du själv var med i scenen.

HT-A9 har även stöd för Dolby Atmos® och DTS: X® för ett cinematiskt surroundljud till ditt hem.

Mångsidigt utseende för alla typer av vardagsrum

Du behöver inte möblera om eller placera högtalarna på exakta platser. Tack vare att HT-A9 använder dubbla mikrofoner i varje högtalare och Sound Field Optimization för att mäta deras relativa höjd och position kan systemet generera tolv fantomhögtalare i perfekt läge för att helt omsluta rummet med ljud. Du kan installera och aktivera Sound Field Optimization när du vill från hemmenyn på din TV-skärm. De fyra högtalarna ansluts trådlöst till kontrollboxen så att du slipper ha sladdar över hela vardagsrummet[1].

Innovativ högtalardesign

HT-A9 är utrustad med avancerad teknik för att leverera den höga ljudkvalitet som krävs för 360 graders-ljud via Spatial Sound Mapping. Högtalarna har Sonys innovativa X-Balanced Speaker-design med en unik rektangulär form för att maximera membranområdet, för fylligare bas och ett tydligare ljud. Högtalarna har också en ny Wide Directivity Woofer som minskar kavitetseffekten genom att minimera djupet i den konkava formen och som fungerar tillsammans med 19 mm Soft Dome-diskanthögtalare för ett klart, naturligt ljud vid höga frekvenser. Utöver det så har HT-A9 uppåtriktade högtalare som reflekterar ljudet i taket för ett mer uppslukande ljud ovanifrån. Högtalarnas design med fasade kanter minskar ljuddiffraktionen.

Extra djup bas med valfri subwoofer

Om du lägger till en tillvalssubwoofer i ditt ljudsystem, som hanterar de låga frekvenser så kan systemet återge ljud med större effekt och kraft än tidigare. Två subwoofer-modeller finns tillgängliga: SA-SW5 har 300 W djup, rik bas från ett 180 mm drivelement med slavbas. SA-SW3 har 200W-ljud från en kompakt basreflex subwoofer med ett 160 mm drivelement.

Musik av högsta kvalitet

Det högupplösta ljudet från högtalarna låter dig njuta av musiken på det sätt som artisterna avsåg när de skapade den. Upptäck ett nytt sätt att lyssna på musik med 360 Reality Audio[2], för en verkligt uppslukande musikupplevelse, lika verklig som om du vore på livekonsert eller med artisten i studion. Du kan njuta av 360 Reality Audio från streamingtjänsterna Amazon Music HD, Deezer, nugs.net och TIDAL[3]. Högtalarna har också DSEE Extreme, som använder Edge-AI för att skala upp komprimerade filer i realtid så att det högkvalitativa ljudet som går förlorat vid digital komprimering återställs för en mer komplett lyssningsupplevelse.

Mjukare rörelser för receptiv gaming och uppslukande filmer

Filmer och spel känns verkligare än någonsin med surroundljudet från nya HT-A9. All ursprunglig bildkvalitet bevaras när den spelas via hemmabiosystemet, så att du kan bli helt uppslukad av filmer och spela mer spännande och realistiska spel. Du kan njuta av din favoritunderhållning i 8K HDR och 4K 120. HT-A9 är dessutom kompatibel med Dolby Vision.

Fungerar bäst med Sonys TVs

Tillsammans med en kompatibel BRAVIA-TV[4]med Acoustic Center Sync, via den medföljande kabeln, ger HT-A9 dig den ultimata audiovisuella upplevelsen med den bästa bild- och ljudkvaliteten från Sony. Med Acoustic Center Sync så matchas ljudet ifrån högtalarna exakt med det som visas på skärmen så att du hör dialogen ifrån där karaktären befinner sig i scenen.

Allt kopplas ihop på ett smidigt sätt när det är anslutet till en av de nya BRAVIA-modellerna. Det integrerade användargränssnittet gör att hemmabiosystemets inställningar automatiskt visas i BRAVIAs snabbmeny[5].

Njut av musik med hela familjen

Du kan enkelt komma åt populära musiktjänster som Spotify för streaming av alla dina favoritalbum och spellistor via både Chromecast och Apple Airplay 2. Tack vare den breda ljudbilden kan alla i huset njuta av musiken oavsett var de befinner sig.

Hemmabiosystemet kan enkelt anslutas till dina Bluetooth-kompatibla enheter och tack vare inbyggt WiFi även till internet för direktåtkomst till musiktjänster och för att streama ljud från de enheter som är anslutna till ditt nätverk.

Enkel kontroll

HT-A9 är kompatibel med Google Assistent[6]-aktiverade enheter, med inbyggd Chromecast, eller enheter med Amazon Alexa.[7]Lägg bara till HT-A9 i din högtalargrupp med hjälp av Google Home-appen för att spela musik, ändra volymen eller styra en rad andra funktioner med röstkommandon.

Sömlös design

HT-A9 har Sonys senaste Omnidirectional Block Design. Den cylindriska formen, som består av ett enda massivt block, ger 360 graders-ljud i rummet. Den går bra att sätta högtalarna på väggen tack vare den plana baksidan. Den ljusa pärlgrå färgen är designad för att smälta in på väggar, i hyllor och annan inredning på ett diskret sätt.

Enkel installation

Installationen av HT-A9 är enkel och smidig. Surroundljudsystemet är redo att användas nästan direkt. Koppla bara in systemet, anslut din TV med HDMI och starta enheten[8].

• HT-A9 kommer att finnas tillgänglig från september 2021 med ett cirkapris på 20 000 SEK.
  • SA-SW5 (Tillval) Subwoofer blir tillgänglig från september 2021 med ett cirkapris på 8000 SEK.
  • SA-SW3 (Tillval) Subwoofer kommer att finnas tillgänglig från september 2021 med ett cirkapris på 5000 SEK.

[1] Kräver vägguttag

[2] Kräver nedladdning av Sony | Music Center-appen. Prenumeration på en kompatibel musiktjänst online och villkor, regler, konto och avgifter från tredje part kan tillkomma. Kompatibla tjänster kanske inte är tillgängliga i vissa länder/regioner. Besök www.sony.net/360RA/ för att kontrollera applikationens och tjänstens kompatibilitet.

[3] Tillgängligheten varierar beroende på land.

[4] BRAVIA Acoustic Center synkroniseringsläge fungerar med följande modeller: Z9J-serien, A90J-serien, A80J och X95J-serien. Produkttillgängligheten varierar beroende på land.

[5] Integrerat användargränssnitt fungerar med följande modeller: Z9J-serien, A90J-serien, X95J-serien, X85J-serien och X80J-serien. Produkttillgängligheten varierar beroende på land.

[6] Google, Google Home och alla relaterade logotyper är ett varumärke som tillhör Google LLC. Google Assistant är inte tillgängligt på alla språk och länder/regioner.

[7] Amazon Alexa finns i utvalda länder/regioner.

[8] Med LAN, HDMI IN och HDMI OUT (eARC) kan du njuta av en rumslig surroundljudupplevelse.

• ljud

Sony Corporation ansvarar för verksamheten Electronics Products & Solutions (EP&S) inom Sony Group. Med visionen om ”att fortsätta leverera Kando (känslor) och Anshin (fridfullhet) till människor och samhällen över hela världen genom strävan efter teknik och nya utmaningar” kommer Sony skapa produkter och tjänster inom hemunderhållning & ljud, bild och mobil. För mer information, besök: http://www.sony.net/