Sony presenterar två nya hemmabioprojektorer med ursprunglig 4K som har avancerad bearbetning och HDR-förstärkning

VPL-VW890ES och VPL-VW290ES ger en uppslukande tittarupplevelse med den kraftfulla processorn ”X1 for projector”

Sony presenterar idag två nya hemmabioprojektorer med ursprunglig 4K (4096 x 2160) som drivs med ”X1 for projector”. Denna kraftfulla bildprocessor bygger på samma teknik som i Sony BRAVIA TV-utbudet och har optimerats för projektorer. Processorn kombinerar innovativ teknik för bildanalys med hög precision, vilket möjliggör unika funktioner som Dynamic HDR Enhancer och Reality Creation. Modellen VPL-VW890ES med 2 200 lm laser och premiumobjektivet All-Range Crisp Focus (ARC-F) samt modellen VPL-VW290ES med 1 500 lm lampa, ger uppslukande tittarupplevelser som förmedlar filmskaparens verkliga avsikt med verklighetstrogna detaljer och texturer i högsta kontrast för marknader som omfattar konsumenter, integratörer och anpassade installationer.

• Vare sig det gäller att titta på film eller spela spel vill kunderna i allt högre grad ha uppslukande underhållningsupplevelser i sina egna hem, säger Christopher Mullins, Home Cinema Product Manager för Sony Professional Displays & Solutions. Våra SXRD-projektorer med ursprunglig 4K har varit marknadsledande på detta område i nästan tio år, och nu är vi glada att kunna presentera dessa två kraftfulla nytillskott till vårt otroliga utbud av hemmabioprojektorer för våra kunder. Med dessa två nya modeller visar vi vårt fortsatta engagemang för att utveckla lösningar som för in dynamiska visningsupplevelser i storformat i hemmen på ett spektakulärt sätt.

Gemensamma funktioner i VPL-VW890ES och VPL-VW290ES

• Dynamic HDR Enhancer: Tack vare processorkraften i den nyinstallerade X1 for projector kan en mer detaljerad bildanalys utföras, och HDR-förstärkningen är kraftfullare än i tidigare modeller. Med den förbättrade HDR-funktionen analyseras varje scen för att få bästa möjliga kontrast vid visning av HDR-material, så att ljusa scener blir ljusare och mörka scener mörkare. Det dynamiska omfånget för kontrast och ljusstyrka utökas ytterligare genom kopplingen mellan laser och bländare*.
  • Den unika superupplösningstekniken ”Reality Creation” från Sony: bildprocessorn X1 for projector analyserar varje scen för att förstärka 4K-bildmaterialet och ge verklighetstrogna detaljer och texturer. Även material filmat i 2K och Full HD kan skalas upp till nära 4K.
  • SXRD-panel med ursprunglig 4K: Båda modellerna har 4K-upplösning på 4096 x 2160 med 8,8 miljoner bildpunkter, vilket ger otroligt verklighetstrogen bild. Med fyllig bläcksvärta och tydlig och jämn bildkvalitet med biokänsla kan dessa projektorer återge livfulla färger med mer nyanser och texturer än vanliga projektorsystem.
  • Bildkvalitet från kant till kant: VPL-VW890ES är utrustad med ett ARC-F-objektiv som ger förstklassig bildkvalitet över hela bildområdet. Det här objektivet med stor bländare är utformat med alla 18 komponenter helt i glas, däribland sex ELD-element (extra low dispersion). Detta säkerställer att de röda, gröna och blå primärfärgerna konvergerar optimalt även allra längst ut i bildens kant, vilket ger en tydlig och levande bild vart du än tittar.

Huvudfunktioner för VPL-VW890ES

De nya modellerna VPL-VW890ES och VPL-VW290ES ersätter VPL-VW870ESrespektive VPL-VW270ES. Precis som med modellernas föregångare har även de nya projektorerna ett läge för reducering av insignalsfördröjning, vilket avsevärt förbättrar prestandan för skärmens svarshastighet. Därmed kan alla gamers få bästa möjliga upplevelse, utöver den otroliga bildkvalitet som förväntas för spelmarknaden.

Priser och tillgänglighet

VPL-VW890ES-modellen blir tillgänglig under våren 2021. Om du vill veta mer kan du klicka här

VPL-VW290ES-modellen blir tillgänglig under våren 2021 i både svart och vitt utförande. Om du vill veta mer kan du klicka här

*Gäller endast VPL-VW890ES-lasermodellen

Om Sony Professional Displays & Solutions

Sony Professional Displays & Solutions ingår i Sony Corporation och hjälper kunder att förverkliga sina visioner genom bildens otroliga kraft. Med en vinnande kombination av innovativ teknik och lång erfarenhet samarbetar Sony med företag i alla storlekar samt utbildningsorganisationer och lärosäten för att kunna leverera transformativa kundlösningar. Med över 40 års erfarenhet och ett betrott nätverk av etablerade teknikpartner bidrar bredden i kunskapen, produkterna och tjänsterna från Sony till att ge företag mervärde och till att informera, utbilda och inspirera kunderna.

Mer information finns på http://pro.sony.eu

Sony Corporation ansvarar för verksamheten Electronics Products & Solutions (EP&S) inom Sony Group. Med visionen om ”att fortsätta leverera Kando (känslor) och Anshin (fridfullhet) till människor och samhällen över hela världen genom strävan efter teknik och nya utmaningar” kommer Sony skapa produkter och tjänster inom hemunderhållning & ljud, bild och mobil. För mer information, besök: http://www.sony.net/

Caroline Rebecca Schefte

PR Coordinator - Sony Nordics +45 28113609